Ετοιμάζουν μνημόνιο και για τα “κόκκινα” δάνεια λίγο μετά τις τροποποιήσεις στο νόμο Κατσέλη

Όταν τα «κόκκινα» δάνεια θα τους πνίξουν, κάποιοι θα λένε «εμείς σας τα λέγαμε». Η αμέλεια, λοιπόν, που επέδειξαν και συνεχίζουν να επιδεικνύουν όσον αφορά την αντιμετώπιση της «χιονοστιβάδας» των κόκκινων δανείων μόνο τυχαία δεν είναι.

Λίγες μόλις ημέρες μετά την έκδοση του Ν. 3161/2013 που περιλαμβάνει τις τροποποιήσεις στο Ν. 3869/2010, η κυβέρνηση ρίχνει το βαρύ πυροβολικό της για να εξολοθρεύσει δήθεν τα «κόκκινα» δάνεια αλλά απώτερος στόχος από ότι φαίνεται να εξολοθρεύσει τους δανειολήπτες!

Μόνο έτσι μπορεί να εξηγήσει κανείς το γεγονός ότι η κυβέρνηση φέρνει μνημόνιο για τα κόκκινα δάνεια, όπου μεταξύ των άλλων ρυθμίσεων του προβλέπει την παρακράτηση από το μισθό του δανειολήπτη, του ποσού της δόσης!

Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, το μνημόνιο για τα «κοκκινα δάνεια» θα έχει ορίζοντα το 2014, όταν δηλαδή θα έχουν ξεπαγώσει οι πλειστηριασμοί της πρώτης κατοικίας και ο ένας με τον άλλον θα αδυνατεί να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις του, το σπίτι θα το παίρνει η εφορία και η τράπεζα δε θα έχει να ζητήσει από πουθενά τα λεφτά της.
Σύμφωνα με τις ίδιες πάντα πληροφορίες, η κυβέρνηση παρακολουθώντας τη διόγκωση της αδυναμίας των πολιτών να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους σε δανειακές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει ως φυσικά πρόσωπα (κυρίως καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια), συζητά το ενδεχόμενο υιοθέτησης ενός μοντέλου που νομοτελειακά θα οδηγήσει σε κούρεμα επισφαλών δανείων.

Πρόκειται για το ιρλανδικό μοντέλο (σε ελληνική όμως παραλλαγή) που ο νυν υπουργός Εσωτερικών κ. Γιάννης Μιχελάκης είχε εισηγηθεί πριν από πέντε περίπου μήνες και το οποίο θα επιτρέψει στους δανειολήπτες να ξεμπλοκάρουν τις υποχρεώσεις τους και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να κατορθώσουν να συγκεντρώσουν χρήματα που θεωρούνται χαμένα.
Να σημειωθεί ότι το Ιρλανδικό μοντέλο έναντι του Ισλανδικού υστερεί σημαντικά με αποτέλεσμα η Ισλανδία να γελά κι η Ιρλανδία να κλαίει… Άρα με την επιλογή του Ιρλανδικού μοντέλου η κυβέρνηση επιθυμεί να συνεχιστεί το κλάμα και στην Ελλάδα.

Τράπεζες και πολιτικοί στη χώρα μας έχουν αρχίσει να τρέμουν από την έκρηξη και το οστικό κύμα που θα προκαλέσουν τα κόκκινα δάνεια , τα οποία, σύμφωνα με τις εισηγήσεις, φτάνουν το 30% έως 35% των συνολικών δανειακών χαρτοφυλακίων και το 2014 θα ξεπεράσει το 45% έως και 50%. Αξιόπιστες, λοιπόν, πηγές αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο περιβάλλον προβληματίζει την κυβέρνηση, η οποία δέχεται πλέον εισηγήσεις από τις τράπεζες (και από στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος) να προχωρήσει σε νομοθετική πρωτοβουλία για τη δημιουργία περιβάλλοντος που θα οδηγήσει άμεσα (από τις ίδιες τις τράπεζες) ή έμμεσα (μέσω distressed funds) στο κούρεμα δανείων.

Η πίεση για την επίσπευση μιας τέτοιας διαδικασίας φαίνεται να γίνεται μεγαλύτερη – άρα και οι εξελίξεις να έρθουν πιο φυσιολογικά – μετά την εκκίνηση της πρωτοβουλίας τον Σεπτέμβριο για τη μη συνέχιση του καθεστώτος προστασίας της πρώτης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς.

Το πιο οξύμωρο σημείο αυτού του σχεδίου είναι ότι στις σκέψεις των αρμοδίων «αρχιτεκτόνων» του είναι πως πολλοί μπορεί να είναι οι Έλληνες που θα επιλέξουν να αποπληρώσουν μέρος των χρεών τους καθώς θα αποφύγουν τον νέο «Τειρεσία» που θα δημιουργηθεί (κατά το βρετανικό πρότυπο) και θα έχουν το κεφάλι τους ήσυχο αφού δεν θα χρωστάνε, διασφαλίζοντας παράλληλα πως δεν θα έχουν πρόβλημα με τις κατοικίες τους.
Από πού πιστεύουν ότι θα βγάλουν οι Έλληνες για να αποπληρώσουν μέρος των χρεών τους, προκειμένου όπως λέει να γλιτώσουν το νέο «Τειρεσία» και να διασφαλίσουν την πρώτη τους κατοικία; Άρα πρόκειται για το μέγιστο των εκβιασμών διότι με το μαστίγιο του πλειστηριασμού και του νέου «Τειρεσία» θα «ξεζουμίσουν» τους πολίτες όσο μπορούν περισσότερο.

Το ζήτημα είναι ότι όσα περισσότερα τους δίνουμε, τόσα περισσότερα θα μας ζητούν. Αν δεν πάρει το σπίτι η Τράπεζα, θα το πάρει η Εφορία, θα το πάρει το ΙΚΑ. Άρα, για κάποιους η πορεία είναι προδιαγεγραμμένη.

Τα μνημόνια τους απλά μας φέρνουν πιο κοντά στο αναπόφευκτο. Αργά ή γρήγορα θα προχωρήσουμε σε στάση πληρωμών. Γιατί απλά δεν πρόκειται να γίνει διαφορετικά. Γιατί οι αριθμοί που ζητούν δε βγαίνουν.

Οι εφορίες θέλουν 2,7 δις ευρώ. Πού θα τα βρουν;;;

Οικονομολόγοι και φοροτεχνικοί… θα μας βάλουν στο μνημόνιο για τα κόκκινα δάνεια

 

Με τους δικηγόρους τα έχουν βάλει, από ότι φαίνεται οι εκπρόσωποι των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών, οι οποίοι βρίσκονται δίπλα στον πολίτη όταν εκείνος προσφεύγει στο φυσικό δικαστή.

Για αυτό το λόγο και θα δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να συνοδεύονται όχι μόνο από δικηγόρους (για τους οποίους επικρατεί στην κυβέρνηση η πεποίθηση πως δεν θέλουν επίλυση και συμβιβασμό με τις τράπεζες αλλά αναζητούν νομική ύλη), αλλά και από φοροτεχνικούς και οικονομολόγους. Οι τελευταίοι θα αναλύουν στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα την κατάσταση των πελατών τους μέσα από αναλύσεις οικονομικής θέσεως.
Τα δικαιώματα τους όμως ποιος θα τα υπερασπίζεται;

Σε κάθε περίπτωση πάντως, το μοντέλο που αυτή τη στιγμή –και στην πρώτη φάση της μελέτης που πραγματοποιείται- έχει πέσει στο τραπέζι είναι το ιρλανδικό. Όπως και στο παρελθόν είχε τονίσει ο κ. Μιχελάκης, στην Ουγγαρία τον Σεπτέμβριο του 2011 έγινε κούρεμα στεγαστικών δανείων που είχαν συναφθεί σε ελβετικό φράγκο κατά 23%, ενώ και στην Ιρλανδία οι τράπεζες της χώρας σε συνεννόηση με την κυβέρνηση προχώρησαν σε διαγραφή του τμήματος του δανείου που υπερέβαινε το 110% της πραγματικής αξίας του ακινήτου.
Στο πλαίσιο της ιρλανδικής διαγραφής, ο βουλευτής ΝΔ και νυν υπουργός Εσωτερικών πρότεινε τη διαγραφή του τμήματος των στεγαστικών δανείων που υπερβαίνει το 110% της πραγματικής αξίας του ακινήτου επί του οποίου έχει συναφθεί το δάνειο. Επίσης εισηγήθηκε επιβολή ορίου 30% επί του μηναίου εισοδήματος του δανειολήπτη.

Σύμφωνα με στελέχη της κυβέρνησης που μίλησαν στο «ΘΕΜΑ», το ιρλανδικό μοντέλο είναι το πλέον ελκυστικό και αυτό διότι προβλέπει –σε αντίθεση με το ισπανικό που επίσης εξετάστηκε- εξατομικευμένα κριτήρια κουρέματος των δανείων μέσα από την παρακολούθηση από ειδικές επιτροπές νομικών και οικονομολόγων (σ.σ. ορίζονται από την κεντρική τράπεζα της χώρας και το εκεί υπουργείο Οικονομικών) του τρόπου διαβίωσης των δανειοληπτών.

Πρόκειται για τους επονομαζόμενους Insolvency Practioners, οι οποίοι μάλιστα εκτός των ελέγχων της οικονομικής κατάστασης των δανειοληπτών έχουν δικαίωμα είσπραξης των οφειλών αντί των τραπεζών. Κι αυτό διότι πολλά από τα κόκκινα δάνεια δεν αφορούν μία μόνο αλλά περισσότερες τράπεζες. Η παρακολούθηση του τρόπου διαβίωσης του εκάστοτε δανειολήπτη περιλαμβάνει μελέτη στοιχείων όπως οι αποδείξεις, κάθε λογής έξοδα κ.ο.κ. Σε καμία περίπτωση πάντως στον σχεδιασμό της κυβέρνησης δεν φέρεται να βρίσκεται η εξέταση υιοθέτησης αντικειμενικών κριτηρίων για όλους τους δανειολήπτες, καθώς κάτι τέτοιο δεν κρίνεται ως αποτελεσματικό.

Θα βάζουν χέρι στους μισθούς!

Σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες του Πρώτου Θέματος, η τρόικα φέρεται να έχει προτείνει μοντέλο Ιρλανδίας παράλληλα και για τις 800.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν δάνεια ύψους πέριξ των 60 δισ. ευρώ. Αυτό που προτείνεται είναι να ιδρυθεί ένας δημόσιος οργανισμός, ο οποίος θα αγοράσει όλα τα «κόκκινα δάνεια» των τραπεζών, στεγαστικά και επιχειρηματικά.

Αυτά ούτως ή άλλως έχουν διαγραφεί από τις τράπεζες. Ο οργανισμός, λοιπόν, αυτός θα είναι υπεύθυνος για την είσπραξή τους. Να σημειωθεί ότι η είσπραξη των μηνιαίων δόσεων θα είναι υποχρεωτική για τον δανειολήπτη καθώς τα χρήματα θα δεσμεύονται απευθείας από το λογιστήριο της εταιρείας ή της επιχείρησης όπου εργάζεται, και η δέσμευση των χρημάτων θα αφορά το 30% του μηναίου εισοδήματός του.

Άκρως παράνομη η παρακράτηση των μισθών που σχεδιάζουν

Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 451, 464, 664 παρ. 3 ΑΚ, 982 παρ. 2 εδ. Δ’ ΚΠολΔ και αρ. 1 και 2 του Ν 4994/1930 συνάγεται ότι ο μισθός είναι ακατάσχετος, ανεκχώρητος και μη δεκτικός συμψηφισμού. Η εκχώρηση ή ο συμψηφισμός που έγιναν κατά παράβαση των ανωτέρω είναι άκυροι. Η χορηγηθείσα εντολή και πληρεξουσιότητα ανακαλείται ελεύθερα κι οποτεδήποτε σύμφωνα με τα άρθρα 218 και 724 ΑΚ κι οποιαδήποτε αντίθετη συμφωνία είναι άκυρη. Ήτοι, ακόμη κι αν η εντολή ή η πληρεξουσιότητα είχε συμφωνηθεί ως ανέκκλητη η σχετική συμφωνία είναι άκυρη και δεν παράγει κανένα έννομο αποτέλεσμα (βλ. ΑΚ 218, 724, 672, 752, 766).

Σκοπεύουν, λοιπόν, να διαπράξουν μία κατάφωρη παρανομία εις βάρος του ελληνικού λαού; Αφού σταμάτησαν τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου ως τακτική, βρήκαν άλλον τρόπον να παραβιάζουν το νόμο. Για πόσο ακόμη όμως;

Danioliptes.gr