Οι κακές συνήθειες δε φαίνεται να αλλάζουν όμως, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα πρόκειται να συρρικνωθεί αφού θα επιδιώξει, μέσω μείωσης ενεργητικού, δικτύου και προσωπικού, να δημιουργήσει νέα κεφάλαια και να ανοίξει διόδους ρευστότητας.
Αυτό είναι το σενάριο που θα προβλέπουν τα πλάνα αναδιάρθρωσης που υποβάλουν ως σήμερα στην DG Comp και στην ΤτΕ οι τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Όπως έγραψε το Euro2day, τα πλάνα αναδιάρθρωσης διέπονται από διαφορετικές, το καθένα, δεσμεύσεις, τις οποίες έχει ζητήσει η DG Comp. Πρόκειται για 11 – 14 όρους, που ποικίλλουν ανά περίπτωση, καθώς οι τέσσερις συστημικές τράπεζες ξεκινούν από διαφορετική αφετηρία για την επίτευξη επιμέρους στόχων.
Με αυτά τα πλάνα αναδιάρθρωσης αλλάζουν τα «πάντα» στις τράπεζες. Εκτός από την άρνηση τους να δανείζουν και να μην τυλίγουν τον κόσμο σε μία κόλλα χαρτί. Το σφικτό πλαίσιο νέων χορηγήσεων θα παραμείνει και στην τριετία 2015-17, ιδιαίτερα για τράπεζες, που διαθέτουν δείκτη χορηγήσεων προς καταθέσεις σημαντικά υψηλότερο του 90%. Άλλωστε, το νέο οικονομικό μοντέλο προβλέπει χρηματοδότηση της ανάπτυξης από άμεσες ξένες επενδύσεις και χρηματοδότηση επιχειρήσεων για projects εξωστρέφειας.
Στο σκέλος της ρευστότητας, τα πλάνα προβλέπουν σταδιακή αύξηση των καταθέσεων λόγω βελτίωσης των συνθηκών στην ελληνική οικονομία και συμμόρφωση με τους όρους της ΕΚΤ για την άντληση ρευστότητας από το ευρωσύστημα πριν από το τέλος του 2015.
Ήδη η Πειραιώς και η ΕΤΕ πληρούν το κριτήριο καθώς δανείζονται από την ΕΚΤ λιγότερα από το 15% του ενεργητικού τους. Με δεδομένο όμως ότι το ενεργητικό τους θα μειωθεί περαιτέρω, η προσπάθεια συμμόρφωσης θα πρέπει να συνεχισθεί.
Ικανοποιημένη είναι η DG Comp και από τις ενέργειες που έχουν ολοκληρώσει ή έχουν δρομολογήσει οι τράπεζες για μείωση του προσωπικού τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρώτος άτυπος στόχος είναι ο περιορισμός του εν Ελλάδι προσωπικού τους κατά 10%, κίνηση που έχουν ήδη ολοκληρώσει η Πειραιώς και η Alpha και δρομολογούν η Εθνική και η Eurobank.
Η Εθνική μάλιστα με το πρόγραμμα εθελουσίας 2.000 ατόμων κινείται άνω του στόχου προκειμένου να έχει την ευχέρεια να προχωρήσει σε μικρές σε αριθμό προσλήψεις, ανανεώνοντας το προσωπικό της.
Σημαντική μείωση του προσωπικού τα επόμενα χρόνια προβλέπεται και για τα Βαλκάνια στο πλαίσιο της υποχρέωσης των τραπεζών να μειώσουν την παρουσία τους στο εξωτερικό κατά 38% – 50%.
Ο περιορισμός του προσωπικού στο εξωτερικό θα αποτελέσει και τον βασικό τροφοδότη για την επίτευξη του στόχου μείωσής του κατά τουλάχιστον 30% έως και το 2016.
Οι εκτιμήσεις των πλάνων αναδιάρθρωσης για την πορεία των μη εξυπηρετούμενων δανείων και οι προβλεπόμενες ενέργειες για τον σχηματισμό νέων προβλέψεων θα επανεξεταστούν μετά την ολοκλήρωση των stress tests.
Μέχρι τότε η DG Comp έχει σημάνει τον κώδωνα για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν κάποιες τράπεζες από την έκθεσή τους στην αγορά της Κύπρου, σημειώνοντας ότι ίσως χρειαστεί ο σχηματισμός πρόσθετων προβλέψεων, ανάλογα με τα αποτελέσματα του ελέγχου της BlackRock.
Την ίδια στιγμή, νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θέτει πλαφόν στις αμοιβές των διοικητικών στελεχών των τραπεζών που έχουν λάβει κρατική ενίσχυση θέτει νέα, η οποία ρυθμίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την έγκριση χορήγησης κρατικής βοήθειας σε πιστωτικά ιδρύματα.
Στο πλαίσιο του περιορισμού του ηθικού κινδύνου που συνεπάγεται η λήψη κρατικής ενίσχυσης, αλλά και της ανάγκης συμμετοχής των ίδιων των τραπεζών στον επιμερισμό των βαρών, η νέα οδηγία προβλέπει ανώτατα όρια στις αποδοχές τόσο του top management (μέλη του Δ.Σ. και ανώτατα διοικητικά στελέχη), όσο και του προσωπικού τους.
Ειδικότερα, προβλέπει ότι το συνολικό ύψος των αποδοχών των τραπεζιτώνδεν μπορεί να υπερβαίνει το 15πλάσιο του εθνικού μέσου μισθού της χώρας στην οποία εδρεύει η τράπεζα ή το 10πλάσιο του μέσου μισθού των υπαλλήλων της. Αυτό σημαίνει ότι για τράπεζα όπου ο μέσος μηνιαίος μικτός μισθός είναι 2.500 ευρώ, το ύψος της μικτής αμοιβής ενός ανώτερου στελέχους δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 25.000 ευρώ.
Τα παραπάνω ανώτατα όρια ισχύουν για τράπεζες που έχουν λάβει κρατική ενίσχυση με τη μορφή είτε της ανακεφαλαιοποίησης, είτε των απομειωμένων περιουσιακών στοιχείων. Τα ανώτατα όρια των συνολικών αποδοχών πρέπει να ευθυγραμμίζονται με τα άρθρα 93 και 94 της οδηγίας της Ε.Ε. για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις (CRD IV) (14).
Νοικοκύρεμα ή νέο χάιδεμα στους τραπεζίτες που κάνουν τελικά κουμάντο σε αυτή τη χώρα; Οψόμεθα.
Danioliptes.gr
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.