Του Άγγελου Αγγελίδη

Δέκα μέρες έχουν απομείνει μέχρι να κατατεθεί η αλλαγή του καθεστώτος της άρσης πλειστηριασμών της κύριας κατοικίας. Στο υπουργείο Ανάπτυξης επικρατεί πυρετός συσκέψεων προκειμένου να εντοπιστούν και να υιοθετηθούν διάφορα «υπολογιστικά κόλπα» για την άρση των πλειστηριασμών της κύριας κατοικίας.

 

Η ηγεσία σκαρφίζεται διάφορα τρικ, ενώ πιθανότατα δεν θα κατατεθεί νομοσχέδιο αλλά θα γίνει με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Η συγκεκριμένη κίνηση διευκολύνει τόσο τη κυβέρνηση (η οποία δεν θα έρθει αντιμέτωπη με τη δυσχέρεια των κυβερνητικών βουλευτών) όσο και τους βουλευτές (οι οποίοι εύλογα θα υποστηρίζουν ότι ήταν έτοιμοι να δώσουν τη μάχη για τους δανειολήπτες, αλλά δεν εκλήθησαν στο… πεδίο μάχης).

 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Ανάπτυξης προανήγγειλε μεταβατική ρύθμιση για τους πλειστηριασμούς το 2014, η οποία όπως υποστηρίζει θα προστατεύει την πρώτη κατοικία των «πραγματικά αδύναμων».

 

Κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στον ΣΚΑΙ ο Κωστής Χατζηδάκης ρωτήθηκε για το πού θα τεθεί το όριο για την άρση της προστασίας. Διευκρίνισε πως «θα είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, μεταξύ αυτών και του περιουσιακού προφίλ του εκάστοτε δανειολήπτη. Δεν μπορεί να υπάρχουν οι ‘έξυπνοι’, που δεν πληρώνουν και τα κορόιδα», σημείωσε. Μόνο που η αλήθεια είναι ότι οι τράπεζες γνωρίζουν πολύ καλά το προφίλ, το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση των λεγόμενων «έξυπνων» που δεν πληρώνουν το δάνειο τους ενώ οι

τσέπες τους είναι γεμάτες. Βέβαια, είναι ελάχιστοι σε σχέση με το κοινωνικό σύνολο. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να προστατευθεί η κύρια κατοικία όλων των υπολοίπων, οι οποίοι έχουν χάσει μεγάλο μέρος των εισοδημάτων τους ή ακόμη χειρότερα είναι άνεργοι. Δυστυχώς, δεν υπάρχει μία τέτοια ξεκάθαρη τοποθέτηση από την κυβερνητική πλευρά.

 

Πέραν του επόμενου έτους, συνέχισε ο υπουργός Ανάπτυξης, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης δεν προβλέπει την αποδυνάμωση της υφιστάμενης δικαστικής προστασίας (βάσει των νόμων Κατσέλη και Στεργίου), η οποία είναι η «ισχυρότερη στην Ευρώπη», αλλά την αλλαγή του πλαισίου εξωδικαστικών προστασιών. Συγκεκριμένα, στόχος του ΥΠΑΝ είναι μία «μόνιμη λύση» που θα επιτρέπει την εξωδικαστική ρύθμιση των διαφορών μεταξύ τραπεζών και δανειοληπτών, με «αντικειμενικό, Ευρωπαϊκό τρόπο» και «χωρίς εντάσεις». Το μοντέλο αυτό, όπως εξήγησε ο υπουργός, θα περιλαμβάνει ως πυλώνα το θεσμό της διαμεσολάβησης, αλλά και άλλους παράγοντες, όπως διευκολύνσεις και κώδικα καλών πρακτικών για τους καλοπληρωτές.

 

Και πάλι, ο κ.Χατζηδάκης δεν λέει όλη την αλήθεια. Όπως πολύ καλά γνωρίζει ο «νόμος Κατσέλη» αποτελεί πλήρη αντιγραφή από το Γερμανικό Αστικό Δίκαιο περί προστασία του καταναλωτή και επομένως δεν είναι η «ισχυρότερη στην Ευρώπη». Οι Γερμανοί και οι τροϊκανοί έχουν επιβάλλει τόσα πράγματα στην Ελλάδα και εύλογα αναρωτιέται κανείς γιατί θέλουν να αλλάξουν το «νόμο Κατσέλη», ο οποίος εφαρμόζεται για χρόνια στη Γερμανία.

Αναφερόμενος στο νέο ΕΣΠΑ, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε την ανάγκη να υπάρξει μία «ποιοτική στροφή», προσθέτοντας πως στόχος δεν είναι μονάχα η απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων, αλλά πρωτίστως η αξιοποίησή τους.

 

Παρά ταύτα, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε πως τα κεφάλαια του ΕΣΠΑ δεν αποτελούν παρά 1/5 της συνολικής προσπάθειας που πρέπει να γίνει σε επενδύσεις, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος δημιουργίας 640.000 θέσεων εργασίας, που έχει τεθεί από μελέτη της McKinsey.

 

Danioliptes.gr

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.