Γαλαζοπράσινες… μπαρούφες

Μέχρι και οι πέτρες πήραν χαμπάρι τα παιχνίδια του Μαξίμου για την ελάφρυνση των αναξιοπαθούντων.

 

Στη μεγαλύτερη πολιτική… παπάρα των τελευταίων χρόνων εξελίσσεται το σχέδιο της κυβέρνησης για τη δήθεν ελάφρυνση των αναξιοπαθούντων πολιτών μέσα από τις – λέμε τώρα – ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πλειστηριασμούς, τα ενυπόθηκα δάνεια, το επίδομα θέρμανσης και το κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ.

 

Οι εγκέφαλοι του Μεγάρου Μαξίμου, ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο και στις τέσσερις περιπτώσεις, κατάφεραν τελικά να κάνουν μια γιγαντιαία τρύπα στο νερό και πλέον δεν τους βγαίνει ούτε το επικοινωνιακό κομμάτι αφού τους πήραν χαμπάρι και οι πέτρες και δέχονται πυρά από παντού.

 

Το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει ότι κάθε φορά που αποφασίζουν να μας φορέσουν ένα νέο αντικοινωνικό μέτρο που πλήττει ευθέως την επιβίωση των πολιτών, αυτό ακολουθείται από σειρά δήθεν ευνοϊκών ρυθμίσεων για τους πολίτες εκείνους που έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα από την κρίση.

 

Το επικοινωνιακό κερασάκι που ακολουθεί κάθε φορά ένα σκληρό και άδικο μέτρο είναι ότι βάλλονται μόνο οι έχοντες και κατέχοντες αφού με τις ευνοϊκές ρυθμίσεις προστατεύονται τα χαμηλά εισοδήματα. Είναι, όμως, έτσι; Η πραγματικότητα τους διαψεύδει και αποδεικνύει το παραμύθι.

 

Πλειστηριασμοί

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, μετά την άρση των πλειστηριασμών για την πρώτη κατοικία, η ρύθμιση που ψήφισε με τους όρους και τις προϋποθέσεις για τις εξαιρέσεις, αφορά το 90% των δανειοληπτών, άρα εξαιρεί τη συντριπτική πλειονότητα από τον κίνδυνο κατάσχεσης του σπιτιού της.

 

Το εντυπωσιακό ποσοστό που πλασάρουν οι κυβερνητικοί δεν έχει όμως καμία σχέση με την πραγματικότητα. Όπως επισήμανε στο «Π» ο Νίκος Νικολακόπουλος, οι λεβέντες της κυβέρνησης έμειναν με το… σχέδιο στο χέρι, νομικός σύμβουλος σε ενώσεις καταναλωτών και δανειοληπτών, πριν από τις ρυθμίσεις τον κίνδυνο της κατάσχεσης αντιμετώπιζαν πάνω από 200.000 δανειολήπτες. «Τώρα, μετά την άρση απαγόρευσης των πλειστηριασμών και με τις ρυθμίσεις για εξαιρέσεις που προβλέπονται, στην καλύτερη περίπτωση προστατεύονται κάπου 40.000 δανειολήπτες».

 

Έτσι οι υπόλοιποι 160.000 βρίσκονται αντιμέτωποι με την κατάσχεση του σπιτιού τους παρά τις δήθεν ευνοϊκές ρυθμίσεις.

 

Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι και σε αυτήν τη ρύθμιση δεν έχουν ληφθεί υπόψη οι πραγματικές ανάγκες των πολιτών που έχουν βρεθεί σε αδυναμία να πληρώσουν τα χρέη τους.

 

Για παράδειγμα, η ρύθμιση είναι σε άμεση σχέση με αντικειμενικές αξίες που δεν έχουν καμιά σχέση με τις εμπορικές. Παράλληλα, η ρύθμιση δεν αφορά το σύνολο των χρεών ενός νοικοκυριού.

 

Έτσι μπορεί κάποιος να ενταχθεί στη ρύθμιση, για παράδειγμα, για το στεγαστικό του δάνειο και το σπίτι του να βγει σε πλειστηριασμό για ένα καταναλωτικό δάνειο που δεν μπορεί να αποπληρώσει.

 

Ταυτόχρονα, δεν έχει ληφθεί η πρόνοια για παράλληλη αναστολή για έναν χρόνο των διαταγών εκτέλεσης πληρωμών.

 

Ενυπόθηκα δάνεια

Η κυβέρνηση ψήφισε το καλοκαίρι τον νόμο 4161/2013 για τη διευκόλυνση ενήμερων ενυπόθηκων δανείων με μέτρα που προβλέπουν την παροχή 4ετούς περιόδου χάριτος.

 

Σύμφωνα πάντα με την κυβέρνηση, στη ρύθμιση θα μπορούσαν να ενταχθούν περισσότεροι από 100.000 δανειολήπτες.

 

Νούμερο για μια ακόμα φορά αυθαίρετο αφού έξι μήνες μετά οι δανειολήπτες που έχουν ενταχθεί στις ρυθμίσεις είναι μετρημένοι στα δάχτυλα, όπως επισήμανε στο «Π» ο κ. Νικολακόπουλος.

 

Είναι ενδεικτικό ότι οι τράπεζες έδειξαν από την πρώτη στιγμή απροθυμία να εφαρμόσουν τις ρυθμίσεις, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι δανειολήπτες που επιχείρησαν να επωφεληθούν από τα μέτρα τελικά να κάνουν άλλου είδους ρυθμίσεις με τις τράπεζες.

 

Έτσι οι όποιες ρυθμίσεις έχουν γίνει για ενήμερα ενυπόθηκα δάνεια είναι κατά προσέγγιση σύμφωνα με τον νόμο.

 

Και αυτή η νομοθετική ρύθμιση έχει πολλά παράθυρα, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, αφού για παράδειγμα δεν προβλέπει ποινή για την τράπεζα που δεν θα δεχθεί να κάνει ρυθμίσεις σύμφωνα με τον νόμο.

 

Επίδομα θέρμανσης

Μια από τις κορυφαία αποτυχημένες αποφάσεις της κυβέρνησης ήταν αυτή της εξίσωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με αυτό του πετρελαίου κίνησης. Και αυτό γιατί και λιγότερα ήταν τα έσοδα του Δημοσίου και ξεπάγιασαν οι πολίτες.

 

Για να κατευνάσουν την οργή των καταψυγμένων πολιτών, οι κυβερνητικοί πλάσαραν τον θεσμό του επιδόματος θέρμανσης που επίσης απέτυχε οικτρά και συνεχίζει να αποτυγχάνει και τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής του.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι ανήμερα των Χριστουγέννων ο Γιάννης Στουρνάρας έκανε έκκληση στο ευρύ κοινό να υποβάλει αιτήσεις για επίδομα πετρελαίου θέρμανσης καθώς μέχρι σήμερα έχουν δοθεί μόλις 60 εκατ. ευρώ και υπάρχει διαθέσιμο επίδομα της τάξης των 200 εκατ. ευρώ!

 

Η έκκληση του υπουργού Οικονομικών αποδεικνύει ότι κάτι περίεργο παίζεται με τα νούμερα και τους δικαιούχους. Και το λέμε αυτό γιατί λίγες μέρες νωρίτερα και συγκεκριμένα στις 20 Δεκεμβρίου ο γ.γ. Δημοσίων Εσόδων Χάρης Θεοχάρης με δηλώσεις του υποστήριξε ότι ανέρχεται σε περισσότερες από 500.000 ο αριθμός των εγκεκριμένων αιτήσεων επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης επί των 620.000 – 630.000 που υποβλήθηκαν…

 

Εάν υπολογίσουμε ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης για την περίοδο 2013-2014 δικαιούνται να λάβουν περίπου 580.000 νοικοκυριά, γιατί ο Γιάννης Στουρνάρας έκανε έκκληση στους πολίτες να σπεύσουν να υποβάλουν αίτηση;

 

Και γιατί, αφού έχουν εγκριθεί 500.000 αιτήσεις, παραμένουν αδιάθετα 200 εκατομμύρια ευρώ;

 

Να σημειωθεί ότι πέρσι, κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής του επιδόματος θέρμανσης, από τα 280 εκατ. ευρώ που είχαν προϋπολογιστεί έμειναν τελικά στα αζήτητα περίπου 200 εκατ. ευρώ.

 

Έτσι, επί της ουσίας, η κυβέρνηση συνειδητά για δεύτερη χρονιά πλασάρει επικοινωνιακά ένα επίδομα που δεν μπορεί να χορηγηθεί παρά μόνο σε ελάχιστους δικαιούχους καθώς η διαδικασία καταβολής είναι πολύπλοκη.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα που είχε εντοπιστεί και την πρώτη χρονιά εφαρμογής ήταν ότι στη συντριπτική πλειονότητα δεν μπορούν να επωφεληθούν οι δικαιούχοι που διαμένουν σε πολυκατοικίες καθώς στις περισσότερες πολυκατοικίες δεν έχει γίνει καθόλου αγορά πετρελαίου, οπότε οι δικαιούχοι δεν μπόρεσαν να πάρουν το επίδομα θέρμανσης.

 

Οι καθ’ ύλην αρμόδιοι υπουργοί, όπως ο Γιάννης Στουρνάρας, αλλά και οι καθ’ ύλην αναρμόδιοι, όπως ο Άδωνις Γεωργιάδης, χριστουγεννιάτικα αρνήθηκαν μετ’ επιτάσεως για μια ακόμα φορά να συζητήσουν το ενδεχόμενο μείωσης του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, επιτιθέμενοι μάλιστα κατά εκείνων που το προτείνουν, υποστηρίζοντας ότι παίζουν άθελά τους το παιχνίδι των λαθρεμπόρων.

 

Μόνο που αρμόδιοι και αναρμόδιοι υπουργοί που επιμένουν να μας κουνούν το δάχτυλο ξέχασαν για μια ακόμα φορά να πουν ότι με σειρά μέτρων και παραλείψεων έχουν την ευθύνη για τη γιγάντωση του φαινομένου της λαθρεμπορίας που υποτίθεται ότι έχουν πατάξει.

 

Συγκριμένα:

 

1. Ενώ το ναυτιλιακό πετρέλαιο παραμένει αφορολόγητο:

 

♦ δεν έχουν εφαρμοστεί μηχανισμοί ελέγχου στις πλωτές δεξαμενές,

 

♦ δεν έχει εφαρμοστεί η ηλεκτρονική διαδικασία τελωνειακών συναλλαγών,

 

♦ δεν έχουν αλλάξει οι προδιαγραφές στην περιεκτικότητα θείου,

 

♦ τα σκάφη του ΣΔΟΕ ελλείψει κονδυλίων είναι επί της ουσίας καθηλωμένα.

 

2. Ενώ έχουν ληφθεί μέτρα για το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης – κίνησης:

 

♦ ο στόλος των ειδικά εξοπλισμένων ημιφορτηγών, που θα έκαναν αιφνιδιαστικούς ελέγχους, σκούριασαν σε κάποιο γκαράζ υπουργείου,

 

♦ τα συστήματα εισροών – εκροών δεν μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά,

 

♦ μόνο 3 στα 10 πρατήρια στέλνουν δεδομένα,

 

♦ δεν λειτουργεί η διασύνδεση με τα συστήματα της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων,

 

♦ η εφαρμογή που θα παραλάμβανε και θα επεξεργαζόταν τα στοιχεία παραμένει ανενεργή, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πραγματικός και αποτελεσματικός έλεγχος.

 

Κοινωνικό τιμολόγιο

Το τέταρτο κυβερνητικό παραμύθι για την ελάφρυνση των χαμηλών εισοδημάτων είναι αυτό του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου της ΔΕΗ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΥΠΕΚΑ, οι δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου είναι από 1.200.000 έως 1.500.000.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΕΗ, όμως, στο ΚΟΤ έχουν ενταχθεί 470.000, πράγμα που σημαίνει ότι κάπου 1 εκατομμύριο δικαιούχοι χάθηκαν στον δρόμο και δεν απολαμβάνουν τις ευνοϊκές ρυθμίσεις.

 

Το πρόβλημα και εδώ έγκειται στους όρους και τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί αλλά και στη σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στην εξέταση των αιτήσεων.

 

Και αυτό γιατί η ένταξη στο κοινωνικό τιμολόγιο δεν γίνεται αυτόματα με την κατάθεση της αίτησης και των δικαιολογητικών στη ΔΕΗ, αλλά προωθείται στο υπουργείο Οικονομικών και στον ΟΑΕΔ για τον έλεγχο στοιχείων και, αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος, ενημερώνεται η ΔΕΗ και στη συνέχεια οι δικαιούχοι.

 

Το αποτέλεσμα είναι ο έλεγχος των αιτήσεων να γίνεται έως και με 4-5 μήνες καθυστέρηση ενώ η έκπτωση στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος δεν έχει αναδρομική ισχύ.

 

Στα τρικ της ρύθμισης για το ΚΟΤ να προσθέσουμε ότι ως εισοδηματικό κριτήριο υπολογίζεται και το πραγματικό εισόδημα και το τεκμαρτό ενώ υπάρχει πλαφόν στην κατανάλωση ρεύματος.

 

Αυτό σημαίνει ότι, εάν μια οικογένεια ξεπεράσει το πλαφόν, βγαίνει εκτός κοινωνικού τιμολογίου και δεν μπορεί να επωφεληθεί από την έκπτωση.

 

Να σημειωθεί ακόμα ότι έπρεπε να περάσουν δυο χρόνια από την εφαρμογή του ΚΟΤ και να αρχίσουν μαζικές διακοπές ρεύματος για να καταλάβει η κυβέρνηση ότι όσοι είχαν μείνει άνεργοι το 2013 δεν μπορούσαν να ενταχθούν στη ρύθμιση γιατί υπολόγιζαν τα εισοδήματα του 2012.

 

Έτσι, μόλις στα μέσα Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε ότι με υπεύθυνη δήλωση προς τη ΔΕΗ οι πολίτες που έμειναν άνεργοι μέσα στο 2013 θα μπορούν να κάνουν αιτήσεις για το κοινωνικό τιμολόγιο.

 

topontiki