Τράπεζες: Κάθε… συναλλαγή και “ανάκριση”

Σε “σαφάρι” επικαιροποίησης των αρχείων που τηρούν για κάθε πελάτη, είτε πρόκειται για φυσικό πρόσωπο, είτε για επιχείρηση, επιδίδονται τον τελευταίο καιρό οι τράπεζες, εφαρμόζοντας, άλλες φορές καθυστερημένα και άλλες με περισσή αυστηρότητα, σχετική οδηγία της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

Οι συναλλασσόμενοι που επιλέγουν τα τραπεζικά καταστήματα βλέπουν εδώ και περίπου ένα χρόνο και κυρίως το περασμένο εξάμηνο, τους τραπεζικούς υπαλλήλους να ζητούν ενημέρωση των προσωπικών και οικονομικών τους στοιχείων.

 

Σε πολλές περιπτώσεις οι συναλλασσόμενοι εκπλήσσονται όταν μαθαίνουν οτί μπορεί ακόμη και να τερματιστεί η συναλλακτική τους σχέση με την τράπεζα αν δεν προσκομίσουν τα ενημερωμένα στοιχεία. «Αν προσκομίσετε τα δικαιολογητικά που σας ζητάμε θα μπορείτε να συνεχίσετε να κάνετε τις συναλλαγές σας εύκολα και γρήγορα», είναι η προτροπή-απειλή που ακούγεται συνήθως από τα χείλη τραπεζικών υπαλλήλων.

 

Τι… τρέχει λοιπόν και οι τράπεζες περνούν από “ανάκριση” τους πελάτες τους με κάθε ευκαιρία;

 

Σε συνέχεια οδηγίας της ΤτΕ, όλες οι τράπεζες υποχρεούνται να προβούν σε πιστοποίηση των νέων και υφιστάμενων πελατών τους, ενώ στις περιπτώσεις που θεωρείται ότι ο κίνδυνος φοροδιαφυγής ή ξεπλύμματος μαύρου χρήματος είναι αυξημένος θα πρέπει να γίνεται επαναξιολόγηση, τουλάχιστον σε ετήσια βάση, του οικονομικού/συναλλακτικού προφίλ των πελατών καθώς και της συναλλακτικής σχέσης μεταξύ πελατών-τραπεζών.

 

Όπως αναφέρεται αρμοδίως, οι πιστωτικοί όμιλοι έχουν καθυστερήσει να εφαρμόσουν τη συγκεκριμένη οδηγία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κλοιός… έσφιξε πολύ περισσότερο μετά την τοποθέτηση των monitoring trustees στις τράπεζες, ήτοι των στελεχών ελεγκτικών οίκων οι οποίοι ενημερώνουν τακτικά την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DGCom) για διάφορα θέματα που αφορούν στην καθημερινή λειτουργία των ελληνικών τραπεζών.

 

Η τρόικα έχει ζητήσει από τις τράπεζες να επιδεικνύουν μεγαλύτερη συνέπεια σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης και δίνει μεγάλη βαρύτητα σε υποθέσεις συνδεδεμένων μελών, που αφορούν υποθέσεις δανειοδοτήσεων μεγάλων κυρίως επιχειρήσεων διαφόρων κλάδων.

 

Σε ότι αφορά τα φυσικά πρόσωπα, η αυστηροποίηση του πλαισίου και η τακτική ενημέρωση των στοιχείων αποσκοπούν, κατά βάση, στη διασταύρωση στοιχείων για υποθέσεις φοροδιαφυγής και ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Τραπεζικές πηγές εξηγούν ότι η διαδικασία είναι συγκεκριμένη και πρέπει να τηρείται.

 

«Οι τράπεζες από τη μία πλευρά δεν θέλουν να πιέζουν με «πάγωμα» της σχέσης με τον πελάτη, όμως πολλές φορές οι συναλλασσόμενοι δεν είναι διατεθειμένοι να προσκομίσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά», σημειώνουν αρμόδια στελέχη.

 

Όλα γίνονται στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας εντοπισμού των «ύποπτων» συναλλαγών και πάταξης της φοροδιαφυγής, προσθέτουν. Βάσει της διαδικασίας πιστοποίησης πελατών οι συναλλασσόμενοι καλούνται να προσκομίσουν τα ακόλουθα έγγραφα:

 

-έγγραφα ταυτοποίησης (δελτίο ταυτότητας, διαβατήριο ή ταυτότητα υπηρετούντων στα σώματα ασφαλείας και στις ένοπλες δυνάμεις. – αποδεικτικά εισοδήματος και βεβαίωση αριθμού φορολογικού μητρώου (εκκαθαριστικό σημείωμα φορολογίας εισοδήματος, για φυσικά πρόσωπα, δήλωση φορολογίας εισοδήματος, συμπεριλαμβανομένης της επιβεβαίωσης υποβολής της και του σημειώματος πληρωμής φόρου, για νομικά πρόσωπα και επιτηδευματίες, ή βεβαίωση περί μη υποχρέωσης υποβολής φορολογικής δήλωσης).

 

-έγγραφα για τη διεύθυνση κατοικίας (συνήθως ζητείται πρόσφατος λογαριασμός Οργανισμού Κοινής Ωφελείας, ωστόσο ο πελάτης μπορεί να προσκομίσει και μισθωτήριο συμβόλαιο κατοικίας ή επαγγελματικής στέγης που έχει κατατεθεί σε ΔΟΥ).

 

-αποδεικτικά ασκούμενου επαγγέλματος και διεύθυνσης (μία βεβαίωση εργοδότη είναι αρκετή, ή ένα αντίγραφο τελευταίας μισθοδοσίας, ενώ «επιλέξιμη» είναι και η δήλωση έναρξης επιτηδεύματος, η επαγγελματική ταυτότητα ή ένα παραστατικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης- σε αλλοδαπούς ζητείται ισχύουσα άδεια παραμονής).

 

Του Κωνσταντίνου Μαριόλη από capital