«Είναι πολλά τα λεφτά – του ΕΣΠΑ Άρη!». Μέσα στο προσεχές τρίμηνο θα αποφασιστεί ποια έργα μπαίνουν στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020), συνολικού ύψους περί τα 21 δισ. Ευρώ ενώ προωθείται η ανακατανομή του υφιστάμενου προγράμματος (2007-2013).
Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα της Κυριακάτικης Δημοκρατίας, οι επιχειρήσεις για τις οποίες προορίζονται αδυνατούν να τα απορροφήσουν γιατί δεν μπορούν να βρουν κεφάλαια ώστε να καλύψουν τη δική τους συμμετοχή. Ετσι, από αυτά τα ποσά περίπου 3-4 δισ. ευρώ ενδέχεται να αλλάξουν δρόμο, και εκεί που πήγαιναν για χρηματοδότηση επενδύσεων και στην πραγματική οικονομία, να στραφούν προς τους εργολάβους, οι οποίοι δίνουν πλέον μάχη επιβίωσης.
Άλλο ένα παραμύθι για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας φαίνεται πως φτάνει στο τέλος του.
Το παραμύθι για την ανάληψη έργων στο εξωτερικό ξέφτισε τον τελευταίο χρόνο, αφού οι ισχυροί κατασκευαστές υπέγραψαν ελάχιστες συμβάσεις, οι περισσότερες από τις οποίες αποδείχθηκαν ζημιογόνες, γράφει η Κυριακάτικη Δημοκρατία. Έτσι οι εργολάβοι επιστρέφουν όπως όπως στα πάτρια εδάφη και πέφτουν με τα μούτρα στο ΕΣΠΑ με στόχο να το λεηλατήσουν (δι’ ίδιον όφελος) και να πάρουν όσο μεγαλύτερο μερίδιο μπορούν από τον κουμπαρά των συνολικά περίπου 25 δισ. ευρώ.
Η πρόσφατη αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης για τους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες, μέσω της οποίας η διαπλοκή πρόκειται να ενθυλακώσει περισσότερα από έξι δισ. ευρώ κρατικών και κοινοτικών κονδυλίων, δείχνει ότι οι εργολάβοι διαθέτουν ακόμα ισχυρούς συμμάχους.
Μάλιστα, μέσα από αυτό το νέο μεγάλο κόλπο επιδιώκουν να «χτίσουν» και το πολιτικό σύστημα της «επόμενης ημέρας», προκειμένου να ελέγχουν τις εξελίξεις και να προστατεύουν τα συμφέροντά τους. Σε αυτό το στόχο τους έχουν ήδη αρχίσει το έργο τους και τα διαπλεκόμενα μμε.
Ηδη στο παρασκήνιο έχουν ετοιμαστεί αρκετές «υπόγειες σήραγγες» και μεθοδεύονται συμμαχίες και συγκολλήσεις που μοιάζουν, εκ πρώτης όψεως, απίστευτες.
Τα έργα-φιλέτα
Κρίσιμο ζήτημα για τους ισχυρούς κατασκευαστές είναι και η ένταξη μεγάλων έργων στο νέο ΕΣΠΑ, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθηνών. Αυτή την περίοδο προσπαθούν να πείσουν την κυβέρνηση να εντάξει το έργο κατασκευής του πρώτου τμήματος της γραμμής (από το Αλσος Βεΐκου μέχρι τον Ευαγγελισμό), προϋπολογισμού περί τα 900.000.000 ευρώ. Σε περίπου δύο δισ. ευρώ υπολογίζονται τα έργα κατασκευής των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων ανά την Ελλάδα, τα οποία προωθούνται αυτόν τον καιρό μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Οι εργολάβοι θα συμμετάσχουν με μικρό μόνο τμήμα των κεφαλαίων που απαιτούνται για την κατασκευή των περίπου 20 μονάδων, με τη μερίδα του λέοντος να προέρχεται από το ΕΣΠΑ και από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Μάχη έως τον Ιούνιο
Από την τελευταία παρουσίαση του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη για το νέο ΕΣΠΑ προκύπτει ότι οι εργολάβοι έχουν ήδη εξασφαλίσει κονδύλια περί τα 3,7 δισ. ευρώ, που θα ενταχθούν στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Περιβάλλον – Μεταφορές». Στο συγκεκριμένο ποσό πρέπει να προστεθούν και τα περίπου 5,4 δισ. ευρώ που θα κληθούν να διαχειριστούν οι περιφέρειες. Η σκληρή μάχη για το πώς θα κατανεμηθούν τα 21 δισ. ευρώ του νέου ΕΣΠΑ θα δοθεί μέχρι τον Ιούνιο, υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν τη διαμόρφωσή του.
Μπορεί ο Κ. Χατζηδάκης να υποστήριζε προ εβδομάδων ότι δεν φτάνει το ΕΣΠΑ ώστε οι Ελληνες «να τρώνε με χρυσά κουτάλια», αλλά για τους εργολάβους φτάνει και περισσεύει. Όπως τα τελευταία χρόνια, έχουν χαριστεί στους υμετέρους θαλασσοδάνεια εκατομμυρίων ευρώ κι έχουν φορτωθεί στον ελληνικό λαό. Μόνο που τώρα, κανένα ευρώ δεν μπορεί να χαριστεί ή να πάει χαμένο. Η πραγματική οικονομία έχει γονατίσει και η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να ρίξει κι άλλα λεφτά στα πόδια των μεγαλοεργολάβων που γκρεμίζουν παρά χτίζουν την ανάπτυξη.
Danioliptes.gr
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.