Θέλουν αλλά δεν μπορούν…

του Άγγελου Αγγελίδη

Η παγκόσμια έρευνα για την επιχειρηματικότητα που πραγματοποίησε η GfK για λογαριασμό της κορυφαίας εταιρείας στον κλάδο των απευθείας πωλήσεων, της Amway, απέδειξε απλά αυτό που όλοι γνωρίζουν στην Ελλάδα.

Ότι δηλαδή, οι έλληνες θέλουν να στήσουν μία επιχείρηση αλλά δεν έχουν τα χρήματα. Και εδώ εισέρχεται ο παράγοντας “τράπεζα”. Όπως είναι ήδη γνωστό, οι τράπεζες κρατούν κλειστές τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης νέων ή και παλιών επιχειρήσεων, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη ασφυξία στην αγορά. Βέβαια, υποτίθεται πως οι συστημικές ανακεφαλοποιήθηκαν ακριβώς για να αντέξουν στη κρίση αλλά και για να δώσουν δάνεια προκειμένου να τεθεί και πάλι σε λειτουργία η πολύπαθη ελληνική οικονομία. Όλα αυτά έχουν  μείνει στα χαρτιά.

 

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Ευ. Αχιλλόπουλος, επικεφαλής της επιτροπής θεσμικών παρεμβάσεων της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) το 2013 μόνο 30 νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) είχαν πρόσβαση σε χρηματοδότηση! Το πρόβλημα εντοπίζεται τόσο στο τραπεζικό σύστημα που δεν χρηματοδοτεί καινοτόμες ιδέες όσο και στην οικονομική πολιτική.

 

«Η οικονομική πολιτική βρίσκεται ακόμη σε διασωστική λογική. Δεν υπάρχει στο κεφάλι τους (σ.σ. των πολιτικών) η λογική της υγιούς και βιώσιμης επιχειρηματικότητας. Αυτό συμβάλλει στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που περιέχει τον σπόρο της νέας κρίσης», επεσήμανε ο κ. Παν. Πετράκης, καθηγητής Οικονομικών Επιστημών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

 

Κατά τ’ άλλα, η έρευνα απέδειξε ότι η πλειονότητα των ελλήνων είναι θετική στην επιχειρηματικότητα αλλά φοβάται την απουσία χρηματοδότησης. Δηλαδή, θέλουν αλλά δεν μπορούν! Την ίδια ώρα ωστόσο είναι εντονότατος ο φόβος της αποτυχίας ενός επιχειρηματικού ξεκινήματος, κυρίως λόγω της απουσίας χρηματοδότησης. Το 69% των ελλήνων διατηρεί θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα, ποσοστό που παραμένει στα ίδια επίπεδα με τον παγκόσμιο μέσο όρο του 70% παρά την ελαφρά υποχώρηση, κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα του 2012. Το υψηλότερο ποσοστό παρουσιάζει η Δανία, όπου το 89% των ερωτηθέντων έχει θετική γνώμη προς την επιχειρηματικότητα.

 

Ο βασικότερος λόγος που κάνει ελκυστική την ιδέα έναρξης μια επιχείρησης είναι για τους Ελληνες, όπως ανέφερε ο δρ Σπ. Τρύφωνας, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού της GfK Hellas, η ανεξαρτησία από εργοδότες (56%), δεύτερη έρχεται η αυτοεκπλήρωση (44%), ενώ ο ίδιο ποσοστό συγκέντρωσε και η απάντηση ότι η έναρξη μιας επιχείρησης αντιμετωπίζεται ως εναλλακτική λύση στην ανεργία, πρόκειται δηλαδή για τη λεγόμενη «επιχειρηματικότητα ανάγκης».

 

Η έννοια, λοιπόν, της επιχειρηματικότητας μπορεί να έχει απενοχοποιηθεί στη συνείδηση των Ελλήνων, αυτό όμως δεν συνεπάγεται ότι προχωρούν εύκολα σε νέα επιχειρηματικά εγχειρήματα. Πολλοί φοβούνται ότι θα αποτύχουν και ο φόβος αποτελεί εμπόδιο στο ξεκίνημα, σύμφωνα με το 85% των ερωτηθέντων, ποσοστό υψηλότερο κατά δεκαπέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Ο φόβος συνδέεται άμεσα με την οικονομική κρίση και το τεράστιο έλλειμμα πηγών χρηματοδότησης. Δεν είναι τυχαίο ότι στους παράγοντες για την ενθάρρυνση της αυτοαπασχόλησης οι Ελληνες αξιολογούν ως σημαντικότερο τις κρατικές επιδοτήσεις και τα δάνεια εκκίνησης (σε ποσοστό 50% ενώ ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος είναι αρκετά χαμηλότερος, στο 42%).

 

Συμπερασματικά, αν οι τράπεζες δεν ανοίξουν τη ροή χρηματοδότησης νέων και παλιών επιχειρήσεων, δεν πρόκειται η χώρα να μπεί σε τροχιά ανάπτυξης και ούτε φυσικά να μειωθεί ο “στρατός των ανέργων”. 

 

Danioliptes.gr