Του Άγγελου Αγγελίδη
Ήταν τέλη της δεκαετίας του ’90 όταν άρχισε να συζητιέται πιο διεξοδικά στη Θεσσαλονίκη η δημιουργία θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στο Θερμαϊκό.
Δηλαδή, τη δρομολόγηση μικρών καραβιών, τα οποία θα ξεκινούν από το λιμάνι και θα φτάνουν μέχρι τη Περαία (ακούστηκε ακόμη και το ενδεχόμενο να «έπιαναν» Χαλκιδική) για να μεταφέρουν με αντίτιμο επιβάτες, ταξιδιώτες, τουρίστες.
Το έργο πολεμήθηκε από τον ΟΑΣΘ, καθώς θα του στερούσε επιβάτες. Στο μεταξύ, δρομολογούνταν η έναρξη κατασκευής του μετρό. Αρχές της περασμένης δεκαετίας, ένας «τρελός» καπετάνιος έφερε στη Θεσσαλονίκη δύο ιπτάμενα δελφίνια και τα δρομολόγησε από το λιμάνι έως τη Περαία. Τα δελφίνια πηγαινοέρχονταν σχεδόν άδεια για δύο ολόκληρους μήνες. Τελικά, επέστρεψαν στη βάση τους στον Πειραιά. Είχε περίτρανα και στη πράξη αποδειχθεί ότι η Θεσσαλονίκη δεν μπορούσε –ούτε τις καλές εποχές- να σηκώσει ένα ακόμη μέσο μαζικής μεταφοράς, όπως ήθελε να αυτοπαρουσιάζεται το έργο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Ακολούθησαν και άλλοι ενδιαφερόμενοι να αναλάβουν το έργο. Όμως, δεν εξασφάλισαν την απαραίτητη χρηματοδότηση από τις τράπεζες γιατί όλες θεωρούσαν μη βιώσιμο το έργο.
Παρ’ όλα αυτά, η θαλάσσια αστική συγκοινωνία παρέμεινε ως ιδέα στο κεφάλι ορισμένων τοπικών αρχόντων, οι οποίοι οραματιζόταν καραβάκια να πηγαινοέρχονται στο Θερμαϊκό, γιατί απλά έτσι ήθελαν! Δεν χαμπάριαζαν ούτε από τις απογοητευτικές χρηματοοικονομικές μελέτες, ούτε από την ανάπτυξη του μετρό, ούτε από το γεγονός ότι ο κόσμος όχι μόνο δεν έχει χρήματα, αλλά ούτε δουλειά!
Προεκλογικά, το θέμα επανήλθε στην επικαιρότητα. Και τρεις μήνες πριν από τις κάλπες, τρεις δήμαρχοι και ένας αντιπεριφερειάρχης (και υποψήφιος δήμαρχος) υπέγραψαν σήμερα προγραμματική σύμβαση. Στην εκδήλωση παρέστησαν και συνυπόγραψαν ο πρόεδρος της Εγνατίας οδού ΑΕ Παρασκευάς Σαββαΐδης, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής και οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, Καλαμαριάς Θεοδόσης Μπακογλίδης και Θερμαϊκού Γιάννης Αλεξανδρής.
Κατόπιν αιτήματος των φορέων που έχουν την κυριότητα του έργου «Θαλάσσια αστική συγκοινωνία Θεσσαλονίκης», δηλαδή των παραπάνω δήμων και της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης, η εταιρεία Εγνατία οδός ΑΕ ανέλαβε την ευθύνη της μελετητικής ωρίμανσης και δημοπράτησης του έργου. Στο πλαίσιο αυτό εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 1.000.000 ευρώ για το έργο, από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ενίσχυσης Προσπελασιμότητας (ΕΠΕΠ), η οποία εγκρίθηκε με καταληκτική ημερομηνία τις 31 Δεκεμβρίου 2015 και περιλαμβάνει, σε πρώτη φάση, τις απαραίτητες μελέτες και υποστηρικτικές ενέργειες για την πλήρη μελετητική και διοικητική ωρίμανσή του.
Δηλαδή, κόντρα σε όλα τα δεδομένα, οι τοπικοί άρχοντες προωθούν την δημιουργία ενός έργου, το οποίο γνωρίζουν ότι δεν θα είναι βιώσιμο. Και το κάνουν από καπρίτσιο. Μόνο που αυτό, θα κοστίσει ένα εκατομμύριο ευρώ, χρήματα τα οποία θα μπορούσαν να είχαν διατεθεί για κάποιον άλλον –πιο σημαντικό- σκοπό. Έως πότε αυτή η πόλη θα ανέχεται τις παραξενιές των αρχόντων της; Έως πότε ο λαός θα πληρώνει για έργα «βιτρίνα»; Αληθεύει ότι το μετρό δεν θα είναι βιώσιμο και όταν ξεκινήσει τα δρομολόγια, οι συρμοί θα πηγαινοέρχονται άδειοι;
Να σημειωθεί ότι σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η εξαγγελία κατασκευής… τελεφερίκ στη Θεσσαλονίκη, που θα συνδέει την Άνω Πόλη με τον Λευκό Πύργο… Προκειμένου να αλιεύσουν ψήφους, οι άρχοντες είναι ικανοί να υποσχεθούν την μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε… νησί, χρεώνοντας τους έλληνες πολίτες!
Danioliptes.gr
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.