«Μεταβατική» συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών, με την οποία οι δύο πλευρές επιθυμούν -για διαφορετικούς λόγους η καθεμία- να «αγοράσουν» χρόνο έως τις εκλογές, περιγράφουν κοινοτικές πηγές.
Έχουμε δώσει πάρα πολλά λεφτά για να τραβήξουμε το χαλί κάτω από τα πόδια της Ελλάδας, οι λήξεις του Μαΐου πρέπει να καλυφθούν», αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι. Εξηγούν ότι τη Δευτέρα ξεκινά ακόμα ένας γύρος της αξιολόγησης της τρόικας που εκκρεμεί από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, με στόχο όχι να λυθούν τα προβλήματα, αλλά απλώς να μετατεθούν για μετά τις εκλογές. Δηλαδή στόχος είναι η κυβέρνηση να υλοποιήσει προεκλογικά κάποιες από τις δεσμεύσεις-μεταρρυθμίσεις (λαμβάνοντας τα λεφτά για την κάλυψη των ομολόγων 8,8 δισ. ευρώ του Μαΐου) και να μεταφέρει τα μεγάλα μέτωπα για την αξιολόγηση του Ιουνίου, η οποία θα κρίνει, όπως όλα δείχνουν, πολλά.
Αμέσως μετά τις εκλογές και υπό το βάρος των λήξεων ομολόγων του Αυγούστου, θα πρέπει να λυθεί ο γρίφος του χρηματοδοτικού κενού και του χρέους, με αντάλλαγμα νέες ρήτρες μεταρρυθμίσεων, οι οποίες θα προστεθούν στις μεγάλες εκκρεμότητες που θα παραμείνουν ανοιχτές στην παρούσα διαπραγμάτευση. Και όλα αυτά στο «καλό» σενάριο ότι εντός του Μαρτίου θα επιτευχθεί η πολυπόθητη συμφωνία και δεν θα φύγει, για ακόμα μία φορά, η τρόικα άπραγη από την Αθήνα.
Κοινοτικές πηγές δίνουν και μια άλλη διάσταση. «Το βασικό πρόβλημα της Ελλάδας δεν είναι η έξοδος στις αγορές και η συμφωνία για το χρέος. Είναι να συμφωνήσουν οι πολιτικές δυνάμεις στην πολιτική εξόδου από την κρίση», αναφέρουν και καταγράφουν δύο βασικά πεδία τα οποία θεωρούν πρωταρχικά για την πορεία της οικονομίας: Στενά τα περιθώρια μετά τις εκλογές για να λυθεί ο γρίφος του χρηματοδοτικού κενού και του χρέους.
Η τρόικα ζητά νέες ρήτρες μεταρρυθμίσεων, επιπρόσθετα στις μεγάλες εκκρεμότητες που θα παραμένουν ανοιχτές στην τρέχουσα διαπραγμάτευση. Ένα κοινά αποδεκτό από τον πολιτικό κόσμο σχέδιο επιστροφής σε βιώσιμη ανάπτυξη, με χρονοδιάγραμμα για τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις το οποίο να μπορεί να τηρηθεί. Μια κοινή θέση για να υπάρχουν και στο μέλλον ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί.
Υπενθυμίζουν κυβερνητικοί κύκλοι ότι ακόμη εκκρεμούν οι ανακοινώσεις για το πολυετές αναπτυξιακό σχέδιο έως το 2020, που θα δινόταν προς διαβούλευση την προηγούμενη άνοιξη. Παρ’ όλα αυτά, το νέο ΕΣΠΑ (2014-2020), το οποίο θα διανείμει τα 16,5 δισ. ευρώ που θα στηρίξουν αυτό το σχέδιο ανάπτυξης, έχει ήδη αποσταλεί στην Ε.Ε. προς έγκριση.
Στο δημοσιονομικό πεδίο εξηγούν ότι το «κλειδί» βρίσκεται πλέον στην αναδιάρθρωση του Δημοσίου και στη φοροδιαφυγή. Διερωτώνται γιατί χρειάστηκαν τόσοι μήνες για να καταλάβουν οι ελληνικές Αρχές ότι ο φόρος υπεραξίας είναι ανεφάρμοστος, τα πρόστιμα υπερβολικά και οι διατάξεις για την τήρηση βιβλίων σε αγρότες πρέπει να αλλάξουν, αναφερόμενοι στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο… ζητώντας άμεσα θεσμικές παρεμβάσεις για την τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων ειδικά από την αξιοποίηση ακινήτων.
Ανοίγουν τα χαρτιά από Δευτέρα.
Η τρόικα επιστρέφει στην Αθήνα με στόχο να τελειώσει η διαπραγμάτευση πριν από το Eurogroup της 10ης Μαρτίου, χωρίς, βέβαια, κάτι τέτοιο να θεωρείται δεδομένο από καμία πλευρά.
Μια δεύτερη ευκαιρία δίδεται στην άτυπη συνοδό υπουργών Οικονομικών στην Αθήνα, που θα διεξαχθεί την 1η Απριλίου.
Αυτό που αναζητείται είναι n επί της αρχής συμφωνία, με τη δόση να καταβάλλεται βάσει προαπαιτούμενων. Το ποια θα είναι αυτά δεν έχει «κλειδώσει», αν και πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα πρώτο «κείμενο» συμφωνίας. Η τρόικα πρώτα θα ακούσει και μετά θα τοποθετηθεί», αναφέρουν αρμόδια στελέχη. Πρώτο μέλημά της είναι να «σκανάρουν» τα κλιμάκιά της τα στοιχεία που οδηγούν σε εκτίμηση για πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 1,5 δισ. ευρώ το 2013, αλλά και τα στοιχεία για ρηχότερη ύφεση στο 3,7% το 2013, καθώς αυτά διαμορφώνουν και το ύψος του δημοσιονομικού και του χρηματοδοτικού κενού.
Η ελληνική πλευρά φέρεται να διαπραγματεύεται μέρος του πλεονάσματος να μη διανεμηθεί στην κοινωνία, αλλά να παραμείνει ως «κάβα» για τον δύσκολο στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% του ΑΕΠ το 2014, που έχει μπροστά της η κυβέρνηση. Ωστόσο, εντός της κυβέρνησης, πολλοί είναι αυτοί που διαφωνούν με την παραπάνω θέση. Άλλωστε, έχει ξεκινήσει η πλειοδοσία παροχών από κυβέρνηση, συγκυβέρνηση και αντιπολίτευση, ενώ και οι ένστολοι περιμένουν τις αποφάσεις του ΣτΕ για την επιστροφή των περικοπών.
Η μάχη των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Η μεγάλη μάχη αναμένεται να δοθεί στα τουλάχιστον πέντε πεδία μεταρρυθμίσεων στα οποία η τρόικα θα ζητήσει πρόοδο εδώ και τώρα. Ρυθμιστής της δόσης ανάγεται η λίστα του ΟΟΣΑ για τις αγορές (γάλα. ψωμί. φάρμακα, βιβλία, τουρισμός κ.λπ.). για την οποία η τρόικα ζητά αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα πλήρους εφαρμογής, ενώ η κυβέρνηση προωθεί, εν μέσω αντιδράσεων, παρεμβάσεις για το 80% των κλάδων.
Η τρόικα φέρεται να επιμένει στις παρεμβάσεις στο Δημόσιο, στην κινητικότητα 25.000 υπαλλήλων και στις απολύσεις 4.000. που ήταν στόχος του Δεκεμβρίου και έχει πάρει παράταση για τον Μάρτιο. Σημειώνεται ότι ο αριθμός των απολύσεων αυξάνεται στις 10.500 τον Ιούλιο…
Ειδική σημασία δίνουν στον τραπεζικό τομέα, στο θέμα διαχείρισης «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων μέσα από το νέο Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, στην ολοκλήρωση των τεστ αντοχής και στην προώθηση της πώλησης της Eurobank. Έμφαση δίδουν και στις αποκρατικοποιήσεις, καθώς «επιβαρύνουν» το χρηματοδοτικό κενό.
Στο εργασιακό πεδίο, συνεχίζονται σι πιέσεις για αλλαγή του καθεστώτος ομαδικών απολύσεων στον ιδιωτικό τομέα, με την Ελλάδα να αρνείται, αλλά και για μείωση κατά 3.9% των εργοδοτικών εισφορών και κατάργηση πολλών από τους φόρους υπέρ τρίτων, με την τρόικα να ζητά μαζική κατάργηση.
Στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις «με δημοσιονομικά αντίκτυπο» περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι στόχοι φορολογικών ελέγχων και παρεμβάσεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής, αλλά και ο οργανικός νόμος που τελεί υπό την έγκριση της τρόικας.
Δήμητρα Καδδά από Κεφάλαιο
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.