Η διάταξη για τη ρύθμιση χρεών, η οποία είχε «παγώσει» μετά από παρέμβαση των δανειστών μας, βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας και θα συμπεριληφθεί σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας.
Οι χιλιάδες δανειολήπτες, στη συντριπτική τους πλειονότητα χαμηλόμισθοι ή πλέον άνεργοι, βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα επί σειρά ετών, δεδομένου ότι πρόκειται για τη μοναδική κατηγορία δανειοληπτών για την οποία δεν υπήρξε ειδική μέριμνα.
Οι δικαιούχοι δανείου του ΟΕΚ -καταργήθηκε και οι αρμοδιότητές του μεταφέρθηκαν στον ΟΑΕΔ- διακρίνονται στις εξής κατηγορίες: • Περίπου 100.000 που έλαβαν δάνεια 15ετούς διάρκειας με κάλυψη του επιτοκίου από 50% έως και 100% για εννέα χρόνια, από τον ΟΕΚ.
Το κόστος της επιδότησης των δανείων αυτών ανέρχεται στα 380 εκατ. ευρώ και, όπως αναφέρουν παράγοντες του υπουργείου Εργασίας, τα αποθεματικά του ΟΕΚ (μεταφέρθηκαν στον ΟΑΕΔ) επαρκούν για την κάλυψή του. Σύμφωνα με καταγγελίες, πολλοί δανειολήπτες που είχαν λάβει στεγαστικό δάνειο με επιδότηση επιτοκίου, επιχειρώντας να ρυθμίσουν την οφειλή τους με τις τράπεζες πληροφορήθηκαν ότι για να γίνει ρύθμιση θα πρέπει να αφαιρεθεί η επιδότηση.
Αυτό φυσικά θα ήταν ιδιαίτερα επώδυνο για τους δανειολήπτες, καθώς η αύξηση του επιτοκίου ξεπερνά ακόμη και το 50%. Τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο των κατασχέσεων…
• Τουλάχιστον 85.000 που έλαβαν άτοκα δάνεια από κεφάλαια του ΟΕΚ και πλέον οφείλουν έως και 24 δόσεις. Γι’ αυτή την κατηγορία, ενδέχεται η ρύθμιση να προωθηθεί οε δεύτερο χρόνο και να μη συμπεριλαμβάνεται στην υπό προώθηση διάταξη… Τη ρύθμιση προανήγγειλε προσφάτως ο υφυπουργός Εργασίας, Βασίλης Κεγκέρογλου.
Ο κ. Κεγκέρογλου υπογράμμισε ότι υπάρχει συμφωνία με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών για τη ρύθμιση, η οποία πρέπει να κατοχυρωθεί νομοθετικά, διότι «άλλη ισχύ έχει ο νόμος και άλλη η υπουργική απόφαση». Στο μεταξύ πρόταση – παρέμβαση για τη διευκόλυνση των δικαιούχων στεγαστικών προγραμμάτων του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, ώστε να μπορέσουν να αποπληρώσουν τα δάνειά τους, έχει καταθέσει ο Συνήγορος του Πολίτη.
Με επιστολή του προς τη διοίκηση του ΟΑΕΔ, στον οποίο έχουν πλέον μεταβιβαστεί οι αρμοδιότητες του ΟΕΚ, ο Συνήγορος του Πολίτη αναφέρει ότι οι δικαιούχοι οδηγούνται στην απόγνωση, καθώς δεν μπορούν να καταβάλουν τη δόση, λόγω της οικονομικής κρίσης, ενώ δεν προβλέπεται καμία διαδικασία διευκόλυνσης για την τμηματική καταβολή της.
Ο Συνήγορος του Πολίτη υποβάλλει τις εξής προτάσεις για τη διευκόλυνση των οφειλετών:
α) Να συνεκτιμώνται όλα τα στοιχεία των δανειοληπτών, δηλαδή διάστημα ανεργίας, εισοδηματικά κριτήρια, οικογενειακά κριτήρια (πολύτεκνοι κ.α.), ύψος δανεισμού, διάρκεια αποπληρωμής κ.λπ., προκειμένου να υπάρξουν λύσεις για τον τρόπο διαχείρισης της αδυναμίας εξυπηρέτησης δανείων από τους δανειολήπτες.
β) Να υιοθετηθεί μια περίοδος χάριτος για τέσσερα έτη για τους δανειολήπτες, οι οποίοι βρίσκονται σε ανεργία.
γ) Να επανεκκινήσει το ειδικό διαρκές πρόγραμμα κατ’ εξαίρεση παροχής στεγαστικής συνδρομής σε άτομα με ιδιαίτερα έντονες κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες και άγαμες μητέρες, το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί για τουλάχιστον δύο έτη, αφήνοντας αυτή την κατηγορία πολιτών χωρίς καμία παροχή σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο.
Τα 4 σημεία που περιλαμβάνει η διάταξη Αν και η διάταξη δεν έχει οριστικοποιηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνει: • Στην πρώτη περίπτωση (τραπεζικό δάνειο με επιδότηση επιτοκίου), οι δανειολήπτες θα μπορούν να ζητήσουν επιμήκυνση αποπληρωμής πέραν των δέκα ετών, εφόσον κατά την υποβολή της αίτησής τους έχουν καθυστερήσει να καταβάλουν έως έξι δόσεις. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι αν λόγω της ρύθμισης αυξηθεί το επιτόκιο, που είναι και το πιθανότερο, ο ΟΑΕΔ δεν θα είναι υποχρεωμένος να καταβάλει επιδότηση επιτοκίου υψηλότερη από αυτήν που προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση. Το όποιο επιπλέον ποσό προκύψει, θα επιβαρύνει τον δανειολήπτη.
• Στη δεύτερη περίπτωση (άτοκα δάνεια), θα υπάρξει ρύθμιση που θα δίνει τη δυνατότητα στους δανειολήπτες να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους με πολλές δόσεις, που μπορεί να φθάσουν και τις 100, για όσους χρωστούν μικρά ποσά (5.000 ή 10.000 ευρώ).
• Επίσης, ενδέχεται να προβλεφθεί περίοδος χάριτος για όσους είναι άνεργοι, κυρίως για τους μακροχρονίως.
• Διευκρίνισης, πάντως, χρήζει το ποια εισοδηματικά και οικογενειακά κριτήρια θα λαμβάνονται υπόψη για την ένταξη του δανειολήπτη στη ρύθμιση ή αν θα ισχύσουν οι ίδιοι όροι που προβλέπονται για όλους τους δανειολήπτες.
Δ. Κωστάκος από ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.