Οι παραλίες -κι όχι τα καταστήματα- κέρδισαν τους καταναλωτές

Του Άγγελου Αγγελίδη

Στο συμπέρασμα ότι οι παραλίες κέρδισαν τις εκπτώσεις καταλήγει έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας  Ελληνικού Εμπορίου για την λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 20 Ιουλίου.

Η ΕΣΕΕ διερεύνησε  την κίνηση στην αγορά την Κυριακή των καλοκαιρινών εκπτώσεων κατά την οποία τα καταστήματα σε όλη τη χώρα μπορούσαν να είναι ανοικτά.

 

Η έρευνα ήταν τηλεφωνική σε δομημένο ερωτηματολόγιο σε τυχαίο δείγμα 227 εμπορικών επιχειρήσεων στις εμπορικές αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και ορισμένων σημαντικών περιφερειακών αγορών της Αττικής (Πειραιάς, Μαρούσι, Γλυφάδα, Χαλάνδρι, Κηφισιά, Περιστέρι, Ν.Ιωνία, Ν.Σμύρνη). Το κύριο κριτήριο για την επιλογή της επιχείρησης ήταν η εγκατάστασή της σε παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους στα κέντρα πόλεων. 

 

Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων δεν άνοιξε καν το κατάστημα την Κυριακή. Συγκεκριμένα το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 40%.

 

Για τα καταστήματα που άνοιξαν, υπήρξε σχετική ταύτιση των απόψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με την πορεία του τζίρου και της κίνησης της επιχείρησης την Κυριακή, σε σύγκριση με τις άλλες Κυριακές. Έτσι, ποσοστό 78% των επιχειρήσεων δεν έμεινε ικανοποιημένο αφού ο τζίρος της Κυριακής ήταν πολύ μικρότερος σε σύγκριση τόσο με την Κυριακή 3 Νοεμβρίου όσο και με την Κυριακή 19 Ιανουαρίου. Το συμπέρασμα αυτό αν και μπορεί ως ένα βαθμό να αιτιολογηθεί λόγω της καλοκαιρινής περιόδου και όσον αφορά την εγχώρια κατανάλωση, δεν αποτελεί ενθαρρυντικό στοιχείο σχετικά με την προσδοκώμενη κατανάλωση από τον τουρισμό.

 

Ιδιαίτερα για το κέντρο της Αθήνας και με δεδομένο ότι η τουριστική κίνηση είναι σαφώς αυξημένη, οι προσδοκίες ήταν μεγάλες, σύμφωνα με τους υποστηρικτές του μέτρου.

 

Άλλωστε, το κυριακάτικο άνοιγμα στηρίζεται κυρίως στο επιχείρημα του τουρισμού. Κι όμως ιδίως για το κέντρο της Αθήνας δεν υπήρξε καμία θετική απάντηση για την πορεία του τζίρου σε σύγκριση με τις προηγούμενες Κυριακές. Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε ότι την προηγούμενη Κυριακή, οι παραλίες κέρδισαν τις εκπτώσεις, καθώς κατά γενική ομολογία η κίνηση στις περισσότερες αγορές ήταν υποτονική.

 

Το ίδιο απογοητευτική ήταν η καταναλωτική κίνηση, για όσες εμπορικές επιχειρήσεις λειτούργησαν την Κυριακή 20 Ιουλίου 2014, πρώτη Κυριακή της θερινής εκπτωτικής περιόδου. στη Θεσσαλονίκη. Το αποτέλεσμα αυτό προέκυψε από την  τηλεφωνική έρευνα  που διεξήγαγε ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης σε δείγμα 110 εμπορικών επιχειρήσεων της πόλης μας.

 

Η έρευνα έγινε σε εμπορικές επιχειρήσεις του Κέντρου, της Δυτικής και της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και εκτός των αποτελεσμάτων επί του συνόλου των επιχειρήσεων, υπάρχει, παράλληλα, ανάλυση αποτελεσμάτων ξεχωριστά για κάθε μία από τις παραπάνω περιοχές.

 

Επίσης, για το Ιστορικό Κέντρο της πόλης μας έχει γίνει πρόβλεψη ειδικότερης ανάλυσης αποτελεσμάτων, με βάση τις   κάτωθι περιοχές:

1.       ΕΓΝΑΤΙΑ – ΙΩΝ.ΔΡΑΓΟΥΜΗ – ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ – ΣΥΓΓΡΟΥ (και γύρω δρόμοι)

2.       ΤΣΙΜΙΣΚΗ-ΑΓ.ΣΟΦΙΑΣ-ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ-ΠΡΟΞ.ΚΟΡΟΜΗΛΑ (και γύρω δρόμοι)

3.       ΕΡΜΟΥ – ΒΑΣ.ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ – ΔΗΜ.ΓΟΥΝΑΡΗ – Γ.ΣΤΑΥΡΟΥ-ΑΓ.ΘΕΟΔΩΡΑΣ (και γύρω δρόμοι)

Επί του συνόλου των ερωτηθέντων και σε σχετική ερώτηση, το 57% των εμπορικών καταστημάτων δεν άνοιξαν την Κυριακή 20 Ιουλίου. Τα παραπάνω στοιχεία  διαφοροποιούνται μεταξύ Ιστορικού Κέντρου και Ανατολικής-Δυτικής Θεσσαλονίκης:

Στο Ιστορικό Κέντρο το 50% των εμπορικών καταστημάτων δεν λειτούργησαν την Κυριακή 20 Ιουλίου 2014
Στην Ανατολική Θεσσαλονίκη το 90%  των ερωτηθέντων δεν λειτούργησαν την Κυριακή 20 Ιουλίου 2014
Στη Δυτική Θεσσαλονίκη το 90% των επιχειρήσεων δεν λειτούργησαν την Κυριακή 20 Ιουλίου 2014

Στην ερώτηση «πώς κυμάνθηκε  ο τζίρος σε σύγκριση με τις τρεις Κυριακές των προηγούμενων εκπτωτικών περιόδων» το 94%των επιχειρήσεων οι οποίες άνοιξαν την Κυριακή 20 Ιουλίου,  απάντησαν ότι ήταν μικρότερος.

 

Ταυτόχρονα το 75% επί του συνόλου των ερωτηθέντων βαθμολόγησε ως καθόλου αποτελεσματικό το μέτρο λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές, αναφορικά με την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων και μόνον το 3% κρίνει το μέτρο ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές ως πολύ αποτελεσματικό.

 

Όλα τα παραπάνω αποτελέσματα επιβεβαιώνουν, τη θέση του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης να προτείνει τη μη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές κατά τη θερινή περίοδο έως και 31 Αυγούστου. Η απόφαση αυτή στηρίχθηκε αφενός στη δημοσκόπηση της Αγοράς και αφετέρου σε στατιστικά στοιχεία αντίστοιχων προηγούμενων Κυριακών που ήταν ανοιχτή η «Αγορά» και τα οποία έδειξαν ότι τα αναμενόμενα αποτελέσματα καταναλωτικής κίνησης δεν επιτεύχθηκαν.

Danioliptes.gr