Τη χαριστική βολή φαίνεται να δέχεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας και των Βαλκανίων, έπειτα και από τις δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου περί κατάργησης του μοναδικού ακτοπλοϊκού δρομολογίου Θεσσαλονίκης – Λήμνου, καθώς κρίνεται ότι η εν λόγω γραμμή στερείται συγκοινωνιακού ενδιαφέροντος.
Ήδη τα τελευταία δέκα χρόνια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υποβαθμίζεται συνεχώς. Η αύξηση του κόστους των καυσίμων σε συνδυασμό με την μείωση των επιδοτήσεων, η γεωγραφική θέση της Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται μακριά από τα νησιά, και το περιορισμένο μεταφορικό έργο (πλην της τουριστικής περιόδου) κατέστησαν το λιμάνι μη ελκυστικό για τη δρομολόγηση πλοίων, με αποτέλεσμα να δρομολογούνται ελάχιστα πλοία κι αυτά με χαμηλό λειτουργικό κόστος, όχι ταχύπλοα, και παλαιάς τεχνολογίας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι μέχρι το 2006 γίνονταν 10 με 15 δρομολόγια εβδομαδιαίως προς τα νησιά του Αιγαίου, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια αποκόπηκαν σημαντικοί προορισμοί με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά, όπου απέμεινε ένα πλοίο. Ακόμη όμως και το μοναδικό αυτό πλοίο που εκτελεί το δρομολόγιο για Λήμνο-Μυτιλήνη-Χίο-Σάμο μία φορά την εβδομάδα, το “EuropeanExpress” της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου, παρουσιάζει προβλήματα (ακυρώσεις δρομολογίων, πολύωρες καθυστερήσεις, δυσκολία ανεφοδιασμού με καύσιμα, αδυναμία να ανταποκριθεί στις καιρικές συνθήκες κ.λπ.) και ταλαιπωρεί σημαντικά το επιβατικό κοινό.
Τη στιγμή λοιπόν που ο τουρισμός αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για την επιστροφή της χώρας στην ανάπτυξη και που καταγράφονται θετικά μηνύματα και αυξημένη τουριστική κίνηση σε άλλα λιμάνια της χώρας (Πειραιάς, Ραφήνα, Λαύριο), το λιμάνι της Θεσσαλονίκης περιθωριοποιείται και απομονώνεται ακόμη και από βασικούς κοντινούς προορισμούς.
Δεδομένου ότι:
Τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης δείχνουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη γραμμή του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι πέρσι (2013) ο αριθμός των ατόμων που επιβιβάστηκαν στο πλοίο στη Θεσσαλονίκη ήταν 15.493 και αυτών που αποβιβάστηκαν στο ίδιο λιμάνι 17.728. Πριν δε αποκοπεί το λιμάνι από δημοφιλείς προορισμούς, ο συνολικός αριθμός των επιβατών των πλοίων που αναχωρούσαν για Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα, Ανατολικό Αιγαίο, Σποράδες και Πειραιά ξεπερνούσε τις 60.000.
Η διακοπή της σύνδεσης και η απομόνωση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου από το κύριο αστικό κέντρο της Βόρειας Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων και τη μετακίνηση των πολιτών.
Οι δημοτικές αρχές του Νομού Θεσσαλονίκης και η τοπική κοινωνία εκφράζουν έντονα την αγανάκτησή τους για το σοβαρό πλήγμα που δέχονται με την απουσία δρομολογίων ο τουρισμός, οι μεταφορές και γενικότερα η εξυπηρέτηση των μετακινήσεων. Ενώ οι προσπάθειες των τοπικών φορέων για την αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν έφεραν αποτέλεσμα, αλλά και ούτε η προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων (από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τον δήμο, το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο) αρκεί για να βγάλει το λιμάνι από την ακτοπλοϊκή απομόνωση.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1.Θα προβείτε σε άμεσες ενέργειες προκειμένου να δοθεί λύση και να διατηρηθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου;
2.Σχεδιάζεται η αναβάθμιση της γραμμής ώστε να καταστεί ανταγωνιστική και βιώσιμη; Σχεδιάζονται άλλες ενέργειες προκειμένου να προσελκυστούν πλοιοκτήτες που να νηολογήσουν πλοία από τη Θεσσαλονίκη;
3.Σε τι ενέργειες προβλέπεται να προβείτε έτσι ώστε να προβληθεί η Βόρεια Ελλάδα και να ενισχυθεί ως τουριστικός προορισμός;
Η βουλευτής που ερωτά
Ασημίνα Ξηροτύρη-Αικατερινάρη
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.