Με τα δύο πιο σημαντικά ζητήματα ανοιχτά -τον αριθμό των αδειών και την τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας-, αλλά και ορισμένα επιμέρους θέματα επίσης αδιευκρίνιστα ανέβηκε χθες το νομοσχέδιο για τις αδειοδοτήσεις των καναλιών στο opengov.gr, όπου και θα παραμείνει για διαβούλευση μέχρι και τις 24 Αυγούστου.
Είναι σαφές ότι θα προηγηθεί η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας και θα ακολουθήσει η διαδικασία για τους περιφερειακούς. Το θέμα του αριθμού των αδειών αλλά και της τιμής εκκίνησης της δημοπρασίας παραμένει στα χέρια του Νίκου Παππά, υπουργού Επικρατείας αρμόδιου για τα ΜΜΕ, ο οποίος σύμφωνα με το σχέδιο νόμου είναι αυτός που θα πάρει τις τελικές αποφάσεις.
Και το ότι μένουν ανοιχτά αυτά τα ζητήματα δημιουργεί σειρά ερωτημάτων, καθώς στο μεσοδιάστημα θα γίνει προφανώς σειρά… διαβουλεύσεων. Αν όχι και… διαπραγματεύσεων.
Υπάρχουν όμως και άλλα «αγκάθια» που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το νομοσχέδιο αναμένεται τέλη Αυγούστου να εισαχθεί στις Επιτροπές ώστε να οδηγηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής το πρώτο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου. Αυτό φαίνεται να επιθυμεί η κυβέρνηση.
Για να προχωρήσει όμως η όλη διαδικασία πρέπει πρώτα να αποκτήσει πλήρη και απόλυτα θεσμική συγκρότηση το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, το οποίο παραμένει… λειψό. Από επταμελές είναι τώρα τετραμελές, χωρίς πρόεδρο (χρέη εκτελεί η αντιπρόεδρος Λίνα Αλεξίου) και δίχως άλλα δύο μέλη, των οποίων η θητεία έληξε και δεν αναπληρώθηκαν. Κι εδώ αρχίζουν τα πιθανά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπιστούν.
Για να συμπληρωθεί το ΕΣΡ πρέπει να αποφασίσει η διάσκεψη των προέδρων της Βουλής που πρέπει να συγκαλέσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου (πρόεδρος της Βουλής). Η οποία όμως ενεργεί κατά το δοκούν, νομότυπα βέβαια αλλά πάντα με τον δικό της… απρόβλεπτο τρόπο.
Ακόμα όμως και αν συγκληθεί η Διάσκεψη, για να καταλήξουν σε απόφαση θα πρέπει να υπάρξει στα τρία πρόσωπα ομοφωνία των 4/5 των προέδρων της Βουλής. Και υπό τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του…
Προσωρινό τοπίο
Το νομοσχέδιο έχει τίτλο «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης – Ιδρυση συνδεδεμένης εταιρείας παρ. 4 άρθρου 1 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α΄ 44/2015) – Ρύθμιση θεμάτων Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), τροποποίηση διατάξεων Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α΄ 82/2012) και άλλες διατάξεις» και συνυπογράφεται από τους υπουργούς Ν. Παππά (Επικρατείας) και Γιώργο Σταθάκη (Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού) και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη.
Με αυτό επιχειρείται να ξεκαθαριστεί το οπτικοακουστικό τοπίο στη χώρα μας, καθώς τα κανάλια παραμένουν σε καθεστώς «προσωρινών αδειών» εδώ και μια 25ετία. Την τελευταία οκταετία με βάση τη νομοθεσία θα έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί σχετικός διαγωνισμός αλλά αναβάλλεται συνεχώς με τροπολογίες, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται ένα ιδιότυπο παιχνίδι αλληλοομηρίας και αλληλοασυλίας μεταξύ καναλαρχών και κυρίως των εκάστοτε κυβερνήσεων.
Κάτι που ακόμα και αν δεν ισχύει, ο μοναδικός τρόπος για να διαλυθούν οι… υποψίες είναι να ολοκληρωθεί επιτέλους η διαδικασία αδειοδότησης.
Η αδειοδότηση των ψηφιακών καναλιών θα γίνει μέσω δημοπρασίας που θα διεξαχθεί από το ΕΣΡ. Πρώτα θα ψηφιστεί ο νόμος και μετά το ΕΣΡ θα προχωρήσει σε προκήρυξη για τη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού. Προβλέπονται άδειες για κανάλια εθνικής και περιφερειακής εμβέλειας αλλά και για ενημερωτικού (γενικού και θεματικού) και μη ενημερωτικού περιεχομένου.
Ο αριθμός των αδειών και η τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας για κάθε κατηγορία θα οριστεί με απόφαση του υπουργού Επικρατείας (με απλή γνωμοδότηση από το ΕΣΡ). Πριν από την ανακήρυξη των υπερθεματιστών για κάθε άδεια θα διενεργείται έλεγχος «πόθεν έσχες» για την υψηλότερη οικονομική προσφορά.
Το τίμημα για κάθε άδεια θα καταβάλλεται εφάπαξ μετά την ανακήρυξη του αδειούχου, ενώ η διάρκειά τους θα είναι 10ετής. Δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία θα έχουν ανώνυμες εταιρείες, κοινοπραξίες και οι ΟΤΑ.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται καταβεβλημένο κεφάλαιο 8.000.000 ευρώ για κανάλια εθνικής εμβέλειας γενικού – ενημερωτικού χαρακτήρα, 5.000.000 ευρώ για εθνικής εμβέλειας θεματικού – ενημερωτικού περιεχομένου και 2.000.000 ευρώ για μη ενημερωτικού. Τα σχετικά ποσά για τις άδειες περιφερειακών καναλιών θα οριστούν με ΚΥΑ των υπουργών Επικρατείας και Οικονομικών.
Τα ίδια κεφάλαια δεν πρέπει να υπολείπονται του ελάχιστου καταβεβλημένου κεφαλαίου, ενώ απαιτείται ονομαστικοποίηση των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου για ημεδαπές και αλλοδαπές εταιρείες (με εξαιρέσεις για εισηγμένες σε χρηματιστήρια κ.ά.) ενώ προβλέπεται και έλεγχος «πόθεν έσχες».
Η θυγατρική της ΕΡΤ
Υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις τεχνικής και προγραμματικής πληρότητας, ενώ για το ελάχιστο απασχολούμενο προσωπικό απαιτείται: 400 άτομα για εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού – γενικού περιεχομένου, 200 για ενημερωτικού – θεματικού χαρακτήρα, 50 για μη ενημερωτικούς και 20 για περιφερειακούς, όλοι πλήρους απασχόλησης.
Ρυθμίζονται επίσης ζητήματα που αφορούν την εύρυθμη λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, ενώ ιδρύεται θυγατρική της ΕΡΤ Α.Ε. με μετοχικό κεφάλαιο 7.000.000 ευρώ και επωνυμία «ΕΡΤ Δίκτυο Επίγειας Ψηφιακής Ευρυεκπομπής – ΕΡΤnet ΑΕ», η οποία θα είναι πάροχος δικτύου.
Σύμφωνα με τους συναρμόδιους υπουργούς με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί τέλος στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλές περιοχές της χώρας που δεν έχουν ψηφιακή κάλυψη αλλά και στο μονοπώλιο της DIGEA. Η εταιρεία θα διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο, με πενταετή θητεία, τα πέντε μέλη θα ορίζονται από τους συναρμόδιους υπουργούς και δύο από τους εργαζόμενους με καθολική ψηφοφορία.
Το Δ.Σ. εκλέγει διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο, το προσωπικό ή οι Ενώσεις των εργαζομένων θα υπογράφουν συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ενώ με συμβάσεις θα ρυθμίζονται θέματα απασχολουμένων από τη μητρική στη θυγατρική εταιρεία.
Σωτήρης Μανιάτης από efsyn
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.