Σήμερα αποφασίζουν στο Λουξεμβούργο και αύριο εκταμιεύονται τα 13 δισ. ευρώ της πρώτης δόσης του τρίτου δανείου, από τα οποία μένει στην κυβέρνηση προς διάθεση στο τέλος της ημέρας μόλις μισό δισ. ευρώ, για να καλύψει “τρύπες” που ξεπερνούν τα 17 δισ. ευρώ.

 

Το ΔΣ του ESM χωρίς να χαλάσει τις διακοπές των μελών του (η συνάντηση θα γίνει εκτός απροόπτου με τηλεδιάσκεψη) θα αποφασίσει για την εκταμίευση του ποσού που υπερκαλύπτει απλά και μόνο τις τρέχουσες δανειακές υποχρεώσεις “εξωτερικού”. Στην πραγματικότητα η προεκλογική “προίκα” που παρέχει στην κυβέρνηση η πρώτη δόση του δανείου σε περίπτωση που επιλέξει να πάει σε πρόωρες εκλογές δεν ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. 

 

Μάλιστα από τα 13 δισ. ευρώ της δόσης ενα μικρό μέρος, που δεν ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ, θα έρθει στην Ελλάδα αφού όλα τα υπόλοιπα είτε θα κρατηθούν για οφειλές Ιουλίου στο Λουξεμβούργο, είτε θα φύγουν κατευθείαν για την άμεση κάλυψη οφειλής στην Φρανκφούρτη χωρίς να περάσουν κάν από την Αθήνα.   

 

Όπως είναι γνωστό, η κατανομή των 13 δισ. ευρώ της πρώτης δόσης περιλαμβάνει  τα 3,2 δισ. ευρώ που πρέπει να πληρωθούν αύριο στην ΕΚΤ, τα 7,16 δισ. ευρώ που πρέπει να επιστραφούν στον EFSM (η πληρωμή θα γίνει κατευθείαν από τον ESM) για την εξόφληση του δανείου-γέφυρα του Ιουλίου και κάπου 2,2 δισ. ευρώ που θα έρθουν στην Ελλάδα να να καλύψουν υποχρεώσεις των επόμενων δύο μηνών (Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου) προς το ΔΝΤ στα οποία έχει συνυπολογισθεί και το ποσό το 700 εκατ. ευρώ που μένει ως “ασφάλεια” για τις πληρωμές του ΔΝΤ στην ΤτΕ. Το ποσό αυτό είχε χρησιμοποιηθεί από τον ειδικό λογαριασμό στην ΤτΕ τον Ιούνιο για να πληρωθεί η δόση του ΔΝΤ.

 

Το ποσό που απομένει μετά βίας αγγίζει το μισό δισ. ευρώ γεγονός που περιορίζει δραματικά το περιθώριο της κυβέρνησης για την δημιουργία ευνοϊκού προεκλογικού κλίματος στην οικονομία, δεδομένου οτι οι οφειλές του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα κινούνται στο επίπεδο των 7 δισ. ευρώ. 

 

Αν σ’ αυτά υπολογίσει κανείς οτι τα Repos που έχει κάνει το δημόσιο με τα αποθεματικά ταμείων και οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ γίνεται κατανοητό οτι η απόφαση για την πρώτη “δόση” του δανείου έχει υπολογισθεί από τους δανειστές έτσι ώστε να περιορίσει στο μηδέν της προσδοκίες διαχείρισης προεκλογικού κλίματος τις επόμενες εβδομάδες. 

 

Η αλήθεια βέβαια είναι οτι αφενός η απομάκρυνση του grexit και αφετέρου τα capital controls σε μία περίοδο κορύφωσης της τουριστικής σεζόν έχουν αυξήσει τα τραπεζικά διαθέσιμα αυξάνοντας τον όγκο του χρήματος που συσσωρεύεται αναγκαστικά στις τράπεζες. 

 

Προεκλογικές προσδοκίες 

 

Αυτό όμως δεν διευκολύνει ιδιαίτερα την κυβέρνηση παρά μόνο στο επίπεδο της διαχείρισης των πληρωμών μισθών-συντάξεων και δεν επιτρέπει καν άμεσο σχεδιασμό “επιστροφών” στο μέρος εκείνο των repos που για διάφορους λόγους δεν μπορούν να ανανεώνονται επ’ άπειρον με τα Ταμεία και τους Οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. 

 

Από την άποψη αυτή ο προσδιορισμός του “ύψους” και η εκταμίευση της πρώτης δόσης του τρίτου δανείου (θα προηγηθούν της τηλεδιάσκεψης του ΔΣ του ESM σήμερα οι ψηφοφορίες στα κοινοβούλια Γερμανίας και Ολλανδίας) φαίνεται να έχει υπολογισθεί με απόλυτη ακρίβεια έτσι ώστε να περιορίζει τις εκλογικές προσδοκίες της κυβέρνησης και να απαντά έτσι στις φημολογίες περί “συνεννόησης” Αθήνας – Βρυξελλών για άμεση προσφυγή στις κάλπες. 

 

Η έξοδος στις αγορές και το ύψος του δανείου

 

Το ενδιαφέρον πάντως είναι οτι από τις χθεσινές δηλώσεις της εκπροσώπου της Κομισιόν στις Βρυξέλλες προκύπτει οτι ο σχεδιασμός του τρίτου δανείου για τα 86 δισ. ευρώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί. 

 

Η εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε μεταξύ άλλων ότι, όχι μόνο το ποσό αυτό δεν θα ξεπερασθεί ως όριο του δανείου προς την Αθήνα, αλλά και θα μειωθεί ισόποσα από την προσδοκώμενη συμμετοχή του ΔΝΤ μετά τον Οκτώβριο, αλλά και την επίσπευση της εξόδου της Ελλάδας στις αγορές. 

 

Το τελευταίο μάλιστα σημείο, αυτό της εξόδου στις αγορές, αποτελεί σαν αναφορά ισχυρή έκπληξη καθώς ουδέποτε στο παρελθόν τόσο στο πρώτο όσο και στο δεύτερο δάνειο δεν είχαν υπάρξει τόσο νωρίς αναφορές πρόωρης εξόδου στις αγορές. 

 

Το αντίθετο μάλιστα, υπήρχαν σχεδόν πάντα δηλώσεις αποθάρρυνσης για τέτοιες κινήσεις εκτός αυτής της άνοιξης του 2014 πριν από τις Ευρωεκλογές για την οποία υπήρχαν σοβαροί πολιτικοί και συγκυριακοί λόγοι. 

 

Το γεγονός οτι η Κομισιόν φθάνει να προεξοφλεί το ενδεχόμενο πρόωρης εξόδου στις αγορές, πριν κάν εκταμιευθεί το πρώτο ευρώ του τρίτου δανείου, αποτελεί στοιχείο πρωτοφανές, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν δοθεί “διευκρινίσεις” που να φωτίζουν το γεγονός αυτό ή τις προθέσεις πίσω από την αναφορά αυτή.  

 

Του Γ. Αγγέλη από Capital