Υπαρκτός ο κίνδυνος πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας

Κάθε άλλο παρά προστατευμένη είναι η πρώτη κατοικία από τη συμφωνία που έφεραν κυβέρνηση και δανειστές για τα κόκκινα δάνεια.

 

Η κυβέρνηση δεν πρέπει να πανηγυρίζει. Κι αυτό γιατί, η Ελλάδα, με το δεύτερο μνημόνιο ακόμα, έχει εκχωρίσει το δικαίμωμα της διαπραγμάτευσης εσωτερικού χρέους, στους δανειστές (Μάρτιος 2013, Νικος Χουντής, επίσημη ερώτηση στην Ευρωβουλή προς τον Όλι Ρεν). Άρα δεν μπορούμε να δεχτούμε αυτή τη στιγμή ότι έχει γίνει κάποια διαπραγμάτευση από τη κυβέρνηση. Έχει γίνει απλά μία συζήτηση.

Η κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγ να πανηγυρίζει. Γιατί, όταν λέει ότι θα προσατευθεί το 25% των δανειοληπτών , αυτό υπήρχε έτσι κι αλλιώς με το νόμο 3869/2010. Επίησς, με το νόμο Κατσέλη, η αντικειμενική αξία των ακινήτων για τη προσασία της πρώτης κατοικίας ήταν στις 200.000 ευρώ, ενώ τώρα την μείωσαν στις 170.000 ευρώ. Η κυβέρνηση διά των κκ Τσακαλώτο και Σταθάκη, όπως σημείωσε ο δεύτερος, υποστηρίζει ότι ο νόμος Κατσέλη δεν προπστάτευε τους δανειολήπτες. Στη πραγματικότητα όμως συνέβαινε το εντελώς αντίθετο.

 

Οι δανειολήπτες ήταν περισσότερο προστατευμένοι με το νόμο Κατσέλη, παρά με τη νέα συμκφωνία που έφερε η κυβέρνηση. «Όσα σπίτια σώθηκαν μέχρι τώρα,σώθηκαν ακριβώς επειδή υπήρχε ο νόμος Κατσέλη.», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Δανειοληπτών & Προστασίας Καταναλωτών Βόρειας Ελλάδας, Χαράλαμπος Περβανάς.

Ένα άλλο θέμα που προκύπτει από τη συφωνία που έφερε η κυβέρνηση είναι η σίγουρη προστασία της πρώτης κατοικίας για το 25% των δανειοληπτών με ετήσιο εισόδημα από 8.180 ευρώ ως 20.639 ευρώ και αντικειμενική αξία κατοικίας ως 170.000 ευρώ. Το ερώτημα που ανακύπτει αν το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο από 25% των εργαζόμενων και αν ο Έλληνας δανειολήπτης έχει πραγματικά αυτό το εισόδημα, τη στιγμή που πάνω από 1 εκατ. εργαζόμενοι πληρώνονται με καθυστέρηση από 1 μήνα ως 1 χρόνο, ενώ πολύ μεγάλος αριθμός των Ελλήνων είναι άνεργοι.

Επίησς, σύμφωνα με τη νέα δήθεν συμφωνία, για το 25% των δανειοληπτών προβλέπεται ότι η δόση τους θα επιχορηγείται και από το κράτος με δυνητικό κόστος 100 εκατ. ευρώ, αν δεν μπορεί ο δανειολήπτης να πληρώσει μηνιαία δόση. Το ερώτημα είναι από πού θα βγουν αυτά τα 100 εκατ. ευρώ. Τη στιγμή που τα τελευταία 10 – 12 χρόνια, οι εργατικές κατοικίες που εκχωρήθηκαν στους δικαιούχους, δεν έχουν τίτλο ιδιοκτησίας. Άρα παραμένουν στο κράτος.

 

Και από τη στιγμή που είναι περιουσία του κράτους , δεν θα διοχετευτούν στο υπερταμείο των 50 δις ευρώ; Αν αυτά τα 100 εκατ. ευρώ προκύψουν από τη φορολόγηση των πολιτών, αυτό δεν θα προκαλέσει αντιδράσεις από τους Έλληνες πολίτες που δεν έχουν δάνεια, αλλά ήδη πληρώνουν υψηλή φορολογία και καλούνται τώρα να συμβάλλουν με τη φορολόγησή τους στη προστασία της πρώτης κατοικίας των δανειοληπτών; Αυτό θα δημιουργούσε ένα είδος διχόνοιας μεταξύ των χαμηλά αμοιβόμενων και χαμηλοσυνταξιούχων με τους δανειολήπτες.

 

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το επόμενο διάστημα θα αναζητηθούν λύσεις προκειμένου να γίνει ο διαχωρισμός των δανειοληπτών που αντιστοιχούν στο 25% όσων ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη και ως το 60% με 62% που αναμένεται να φτάνει το ποσοστό της συνολικής προστασίας. Όμως, τα μόνα δάνεια που σήμερα είναι ενήμερα, είναι αυτά που είναι σε ελβετικό φράγκο.

 

Επειδή υπάρχουν πολλοί τέτοιοι δανειολήπτες που έχουν δικαστήρια σε εκκρμότητα, κι επειδή είναι πολύ πιθανό να κερδίσουν θετικές αποφάσεις, η κυβέρνηση ενδέχεται να φοβάται χιονοστοιβάδα τέτοιων αποφάσεων, με αποτέλεσμα το πρόβλημα δανειολήπτης να έρθει και πάλι μπροστά στη κυβέρνηση. Κι αυτό προκύπτει από τον όρο ότι η ρύθμιση για το 60% – 62% θα διατηρηθεί μόνο για 3 χρόνια, μέχρι το τέλος του 2018, και μετά θα γίνει αναθεώρηση.

 

Όμως από πουθενά δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει βελτίωση της οικονοικής κατάστασης των Ελλήνων πολιτών. Πόσο μάλλον όταν διεθνείς οικονομολόγοι επισημαίνουν ότι ενώ τώρα τα κόκκινα δάνεια ανέρχονται σε 107 δις ευρώ, το 2016 υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν στα 113 δις ευρώ. Άρα θα αυξηθούν τα κόκκινα δάνεια.

 

Επίσης , όπως διαβάζουμε σήμερα στην «Ημερησία» τα καθαρά βασικά έξοδα μιας τετραμελούς οικογένειας , σύμφωνα με τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης της ΕΛ.ΣΤΑΤ., είναι στα 16.162 ευρώ. Αν από το μεικτό εισόδημα της ίδιας οικογένειας, που ορίζει το νέο νομοσχέδιο, τα 35.086 ευρώ αφαιρεθεί περίπου το 30% φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών, τότε απομένει καθαρό εισόδημα της τάξης των 24.560 ευρώ. Από αυτό, αν αφαιρεθούν τα 16.162 ευρώ δαπανών διαβίωσης, τότε απομένουν 8.398 ευρώ ετησίως για να καλύψουν τη νέα δόση του δανείου. Και σε αυτή την περίπτωση, μπορεί ο δανειολήπτης να έχει το περιθώριο να πληρώνει τη νέα δόση, αλλά στην περίπτωση που το εισόδημα είναι χαμηλότερο από 35.086 ευρώ, τότε δεν είναι σίγουρο πως θα μπορεί να την καλύψει.

 

Στο ίδιο δημοσίευμα της «Ημερησίας» γίνεται λόγος και για «ψιλά γράμματα». Όπως αναφέρεται, στα «ψιλά γράμματα» του νέου νόμου Κατσέλη, είναι κατά πόσο, ίδίως στη δεύτερη κατηγορία των δανειοληπτών, η νέα δόση θα μπορεί να καλύπτεται από το εισόδημα αφού υπολογιστούν οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Κι αυτό επειδή για τα δάνεια αυτών των οφειλετών οι δόσεις ήταν πολύ υψηλές και η όποια απομείωσή τους, δεν είναι βέβαιο αν θα μπορούν να καλυφθούν.

Πέραν όλων των άλλων, το επίπεδο της αξίας του ακινήτου και του δανείου θα ορίζεται από ανεξάρτητο εκτιμητή. Τα δεδομένα του θα λαμβάνει υπόψη το Ειρηνοδικείο προκειμένου να εκδίδει απόφαση για τη νέα δόση.

 

danioliptes.gr