Η παγίδα του «συνεργάσιμου» δανειολήπτη

Παγίδα αποτελεί για τους δανειολήπτες η δήθεν προστασία της πρώτης κατοικίας με το κατατεθέν προς ψήφιση στη Βουλή νομοσχεδίου. Κι αυτό γιατί πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που είναι εντελώς διαφορετικό από τις σχετικές δηλώσεις που έγιναν χθες.

Η διαφορά έγκειται στον όρο «συνεργάσιμος δανειολήπτης», όπως αναφέρεται στη παράγραφο δ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του προς ψήφιση νομοσχεδίου. Αυτό προβλέπει ως σωρευτική προϋπόθεση ο δανειολήπτης να υπήρξε συνεργάσιμος κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου, όπως ορίζει τον όρο ο Κώδικας Δεοντολογίας.

Όπως προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας, συνεργάσιμος χαρακτηρίζεται ένας δανειολήπτης, μεταξύ άλλων οφείλει να «προβαίνει αυτοπροσώπως είτε διά του αντικλήτου του σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών προς το δανειστή ή όποιον ενεργεί νομίμως για λογαριασμό του, αναφορικά με την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα μεταβολής της» και να «προβαίνει αυτοπροσώπως είτε διά του αντικλήτου του, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς το δανειστή ή όποιον ενεργεί για λογαριασμό του, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην μελλοντική οικονομική του κατάσταση, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του (π.χ. πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του (κληρονομιά κλπ), απώλεια κυριότητας περιουσιακών στοιχείων, ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων, εξαγορά ασφαλιστικών προϊόντων, κέρδη οποιασδήποτε μορφής κλπ) (http://www.hba.gr/Index.asp?Menu=23)».

Όμως, οι αρχικές καθυστερήσεις στην αποπληρωμή δανείων είχαν ξεκινήσει πολύ πριν το 2014, έτος κατά το οποίο θεσπίστηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας. Οπότε είναι πολύ δύσκολο να υπάρχει κάποιος δανειολήπτης, ή έστω μια μικρή μερίδα δανειοληπτών, που να έχουν γνωστοποιήσει εντός 15 ημερών τα ανωτέρω. Άλλωστε, πριν το 2014, κανένας δανειολήπτης δεν είχε τη υποχρέωση να κάνει κάτι τέτοιο, καθώς δεν υπήρχε ο συγκεκριμένος Κώδιακας Δεοντολογίας που να τον υποχρεώνει να προβεί σε παρόμοιες ενέργειες.

Αυτό σημαίνει ότι, εξ’αντικειμένου, το σύνολο των δανειοληπτών δεν πλοιρούν την προϋπόθεση που απαιτεί ο όρος «συνεργάσιμος», ανεξάρτητα αν πλοιρούν όλους τους άλλους όρους περί προστασίας της κύριας κατοικίας. Άρα όλοι ανεξαρτήτων οι δανειολήπτες αντιμετωπίζουν σοβαρότατο κίνδυνο απώλειας της κύριας κατοικίας τους. Κάτι που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τις πργματικές προθέσεις της κυβέρνησης.

 

Δραγασάκης – τραπεζίτες- κόκκινα δάνεια και άρθρο 15.

 

Μετά από όλα τα παραπάνω, μόνο σαν κακόγουστο αστείο μπορούν να ηχήσουν στα αυτιά των δανειοληπτών οι συζητήσεις μεταξύ του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και των διοικήσεων των συστημικών τραπεζών περί προστασίας της κύριος κατοικίας, στη χθεσινή συνάντησή τους.

Από τη δίωρη συνάντηση δεν προέκυψε απολύτως τίποτα θετικό για τους δανειολήπτες παρά μόνο μια «συμφωνία κυρίων» ότι οι τράπεζες θα δείξουν «ευελιξία» και μια απλή προφορική δέσμευση των τραπεζιτών ότι θα αποφύγουν να προχωρήσουν σε μαζικές εκποιήσεις σπιτιών. Όχι όμως και σε μη μαζικές. Οπότε ο κίνδυνος για την κύρια κατοικία των δανειοληπτών επαφύονται απλά και μόνο σε μια απλή δέσμευση και σε μια «συμφωνία κυρίων» και όχι σε κάποια δεσμευτική ρητή και υπογεγραμμένη συμφωνία με συγκεκριμένους όρους, που θα δημιουργούν ένα πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της αντιπροεδρίας, ο κ. Δραγασάκης τόνισε πως η επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απαιτεί και την οριστική επίλυση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων», κάτι που αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης. Υπογράμμισε όμως ότι η βέλτιστη εφαρμογή της νέας νομοθεσίας για τις δανειακές οφειλές των νοικοκυριών θα εξαρτηθεί και από τη στάση που θα τηρήσουν οι τράπεζες, οι οποίες και θα κληθούν να υλοποιήσουν τις σχετικές διατάξεις. Δεν παρέλειψε επίσης να επισημάνει πως επιδίωξη της κυβέρνησης είναι: α. η απόλυτη προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών και β. η σημαντική ελάφρυνση των δόσεων εξυπηρέτησης της οφειλής και η μείωση της συνολικής αξίας του δανείου για όσους όμως πληρούν τις προϋποθέσεις, με βάση τα όσα προβλέπει το άρθρο 15 του σχετικού σχεδίου νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή.

Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες κεφαλαιακής ενίσχυσης των τραπεζών που βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης επεσήμανε πως η επιτυχής ολοκλήρωση τους θα σημάνει την έναρξη μιας νέας περιόδου, στο πλαίσιο της οποίας οι προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν είναι η ενίσχυση της παροχής ρευστότητας στην οικονομία και η μείωση του κόστους χρήματος για καταναλωτές και επιχειρήσεις. Παράλληλα η επίλυση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» των επιχειρήσεων απαιτείται να συνοδευτεί από μια νέα πολιτική χορηγήσεων που θα στηρίζει την απασχόληση και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας διαμορφώνοντας ταυτόχρονα ένα νέο πρότυπο επιχειρηματικότητας.

 

danioliptes.gr