Οι πολιτικοί, όπως ξέρουμε, έχουν την υποχρέωση να καταθέτουν δηλώσεις πόθεν έσχες. Άσχετο βέβαια αν ξεχνούν πότε – πότε, όπως λένε, να δηλώσουν οποιαδήποτε μεταβολή των εισοδημάτων τους – κυρίως προς τα πάνω – , αν ξεχνούν να δηλώσουν σπίτια και μετρητά. Οι δικαστικοί αποφάσισαν ότι πρέπει να εξαιρούνται από την υποβολή δηλώσεων πόθεν έσχες.
Ε, λογικό ήταν να ζηλέψουν κι άλλοι και να ζητήσουν κι αυτοί την εξαίρεσή τους. Και ποιοι είναι αυτοί. Οι δήμαρχοι της χώρας. Αυτοί που υποτίθεται είναι οι άμεσοι εκπρόσωποι του λαού και των συμπολιτών τους. Και που θα έπρεπε να είναι εντελώς καθαροί απέναντι στους συμπολίτες τους και να φροντίζουν να μην υπάρχει τίποτα που να σπιλώνει τη συμπεριφορά τους.
Αντίθετα όμως, με ομόφωνο αίτημα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, ζητούν από τα αρμόδια υπουργεία να υπάρξει εξαίρεση από την υποχρέωση Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης μη αιρετών μελών και αναπληρωτών τους σε επιτροπές των δήμων. Το γνωστό ως δήλωση πόθεν έσχες. Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης, σημείωσε ότι είναι αναγκαία η εξαίρεση τους, καθώς σε διαφορετική περίπτωση δε θα μπορούν να λειτουργήσουν οι επιτροπές… Όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης του επίμαχου θέματος στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, η σχετική υποχρέωση έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των Επιτροπών των δήμων όλης της χώρας.Όπως υπογράμμισαν η υλοποίηση του νέου θεσμικού πλαισίου σχετικά με τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης, έχει ως συνέπεια να σημειώνονται μαζικές παραιτήσεις των μη αιρετών μελών καθώς και των αναπληρωτών τους στις επιτροπές.
Κι ακούστε τώρα ποια είναι η δικαιολογία που προβάλουν όλοι αυτοί για να εξαιρεθούν από την υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες. Οι συγκεκριμένοι πολίτες, λέει η ανακοίνωση της ΚΕΔΕ, υποστηρίζουν ότι δεν είναι σε θέση να προβούν σε κατάθεση της Δήλωσης καθώς δεν έχουν εξοικείωση με την ηλεκτρονική τεχνολογία και επιπλέον δε διαθέτουν χρήματα για να πληρώσουν λογιστή που θα τους την υποβάλει. Με λίγα λόγια λένε ότι είναι άχρηστοι και φτωχοί. Δεν έχουν χρήματα για λογιστή αυτοί, αλλά έχει ο κάθε ένας άνεργος συμπολίτης τους. Κι επίσης, δεν έχουν ιδέα από ηλεκτρονικό υπολογιστή. Αυτοί που έχουν κάτι πανάκριβα κομπιούτερ στα γραφεία τους και ανεβάζουν στα κοινωνικά δίκτυα φωτογραφίες τους από χειραψίες με πολιτικούς και από δεξιώσεις ισχυρών επιχειρηματιών και εφοπλιστών. Ή που φωτογραφίζονται με τα ακριβά κινητά τους. Κατά τα άλλα, δεν ξέρουν από υπολογιστές και δεν έχουν λεφτά να πληρώσουν λογιστή. Θα έπρεπε να ντρέπεστε κύριοι της ΚΕΔΕ.
Να σημειώσουμε εδώ ότι, σύμφωνα με την αρμόδια Αρχή, πλέον υπάγονται στην υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης, όλα τα μέλη όλων των επιτροπών των Δήμων, είτε αφορούν προμήθειες, παροχή υπηρεσιών ή έργων, παρακολούθηση και παραλαβή αυτών, αξιολόγηση προσφορών και προσφυγές έργων ανεξαρτήτως ποσού (προϋπολογισμού). Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρούνται οι ανήλικοι που συμμετέχουν σε σχολικές επιτροπές Δήμων.
Αλλά για να δούμε ποιοι είναι αυτοί που δεν ξέρουν από υπολογιστές και δεν έχουν λεφτά να πληρώσουν λογιστή.
Πρωταθλήτρια στη διαφθορά ανακηρύσσεται για ακόμη μια φορά η τοπική αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με την απολογιστική έκθεση για τη διετία 2015-2016 του Σώματος Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, που παρουσίασε την 1η Ιουνίου 2017 ο επικεφαλής του ΣΕΕΔΔ Δημοσθένης Κασσαβέτης. Αίσθηση προκαλεί επίσης η πολύ μεγάλη αύξηση που καταγράφηκε το 2016 στον αριθμό των υποθέσεων για τις οποίες αναζητήθηκαν ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τη διετία, σε 1 από τους 4 ελέγχους του ΣΕΕΔΔ διαπιστώθηκε παραβατικότητα. Σύμφωνα με την έκθεση, το ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό παραβατικότητας που διαπιστώθηκε από ελέγχους που διενεργήθηκαν σε Υπηρεσίες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, οφείλεται ιδίως σε πράξεις ή/και παραλείψεις τόσο οργάνων των Δασικών Υπηρεσιών όσο και των Υπηρεσιών που εμπλέκονται, εν γένει, με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
Τη συγκεκριμένη περίοδο οι επιθεωρητές του Σώματος διενήργησαν 871 ελέγχους, από τους οποίους σε 216 περιπτώσεις διαπιστώθηκε παραβατικότητα. Από αυτές οι 119 αφορούν σε ΟΤΑ α΄ βαθμού και δημοτικές επιχειρήσεις, οι 39 σε Νομικά Πρόσωπα, οι 24 σε υπουργεία, οι 19 σε Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και οι υπόλοιπες 15 σε Περιφέρειες. Οι έλεγχοι στους ΟΤΑ, ειδικότερα, αφορούσαν κυρίως σε υποθέσεις δόμησης και χωροταξίας, ανάθεσης έργων, προμηθειών αγαθών και παροχής υπηρεσιών και στη διαδικασία χορήγησης αδειών ιδίως σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Σημαντικό ποσοστό των ελέγχων αφορούσε στην οργάνωση και λειτουργία δημοσίων υπηρεσιών, σε υποθέσεις δημοσίων έργων-συμβάσεων, σε ζητήματα πολεοδομικής φύσης, στην εκπαίδευση και κατάρτιση, σε άλλα θέματα δήμων.
Σύμφωνα με την έκθεση, πάνω από το 50% των δημοσίων λειτουργών, για τους οποίους προτάθηκε η πειθαρχική τους δίωξη, προέρχεται από τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού και επιχειρήσεις τους. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι πειθαρχικές ευθύνες βαρύνουν κατά κύριο λόγο τους υπαλλήλους (54,94%), ωστόσο αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό των αιρετών (πάνω από 24%) για τους οποίους προέκυψαν σοβαρές ενδείξεις τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων. Συγκεκριμένα, στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού οι αιρετοί αποτελούν την πολυπληθέστερη κατηγορία για τους οποίους διαπιστώθηκε παραβατική συμπεριφορά σε σχέση με το υπόλοιπο προσωπικό τους.
Σε ό,τι αφορά αποκλειστικά το έτος 2016, πάνω από το 63% των ελέγχων που πραγματοποίησε το Σώμα είχε ως έναυσμα καταγγελίες (επώνυμες ή ανώνυμες), ενώ αυξημένο, για τρίτη συνεχή χρονιά, ήταν το ποσοστό ελέγχων που διενεργήθηκαν κατόπιν εντολών Υπουργών, παραγγελιών Δικαστικών ή Εισαγγελικών Αρχών ή αιτημάτων του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης.
Συνολικά, το 2016 ολοκληρώθηκαν, 418 εκθέσεις επιθεώρησης-ελέγχου και 23 εκθέσεις ελέγχου περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλων, ενώ πραγματοποιήθηκαν 23 προκαταρκτικές εξετάσεις για ισάριθμες Εισαγγελικές παραγγελίες.
Στον κατωτέρω πίνακα παρατίθεται, ενδεικτικά, στοιχεία που τέθηκαν υπόψη του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. κατά το παρελθόν έτος, που αφορούν στην υλοποίηση προτάσεων που διατύπωσε κατόπιν ελέγχων της περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλων και εντοπισμού πόρων που δεν δικαιολογούνται από νόμιμα και εμφανή εισοδήματα:
Από τις 413 εκθέσεις επιθεώρησης-ελέγχου σε 133 (32,20%) από αυτές, αναζητήθηκαν ευθύνες υπαλλήλων/οργάνων της Διοίκησης για πειθαρχικά παραπτώματα ή/και ανέκυψαν ενδείξεις για ποινικές ευθύνες οπότε οι σχετικές εκθέσεις γνωστοποιήθηκαν στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών για την ποινική αξιολόγηση των σχετικών πράξεων και παραλείψεων.
Από αυτές οι 85 περιπτώσεις αφορούσαν υπαλλήλους σε δήμους και επιχειρήσεις τους, οι 23 σε Νομικά Πρόσωπα του Δημοσίου, οι 9 σε υπουργεία και από 8 περιπτώσεις σε Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και Περιφέρειες. Περίπου το 58% των λειτουργών, για τους οποίους προτάθηκε η άσκηση πειθαρχικής δίωξης, προέρχεται από τους ΟΤΑ α’ βαθμού και επιχειρήσεις τους, ενώ για 9 δημάρχους προέκυψαν σοβαρές ενδείξεις τέλεσης πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Σημειώνεται ότι το ποσοστό των εκθέσεων έτους 2016 με αναζήτηση ποινικών ευθυνών ήταν αυξημένο σε σχέση με εκείνο του 2015 (περίπου 27%), και το αντίστοιχο ποσοστό των εκθέσεων με αναζήτηση πειθαρχικών ευθυνών σημαντικά αυξημένο (περίπου 90%) σε σχέση με εκείνο του 2015.
Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, καθηγητή Δημοσθένη Κασσαβέτη, «προκύπτει το συμπέρασμα ότι εντός των κρατικών θεσμών υπάρχουν παγιωμένα δίκτυα, που παράγουν και αναπαράγουν φαινόμενα κακοδιοίκησης και διαφθοράς και τα οποία συνυφαίνονται με την παραβίαση από φορείς που ασκούν δημόσια εξουσία, των αρχών της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης και της διαφάνειας».
Επίσης, υπογράμμισε την ανάγκη να δοθεί άμεση προτεραιότητα στον περιορισμό και την πάταξη των φαινομένων κακοδιοίκησης και διαφθοράς, που σύμφωνα με τον ίδιο «αποτελούν προϋπόθεση για ποιοτικές κρατικές λειτουργίες».
danioliptes.gr