Ανύπαρκτη η προστασία του καταναλωτή

Άρθρο του προέδρου του Κόμματος Ελλήνων Δανειοληπτών Χαράλαμπου Περβανά

Στα χρόνια των μνημονίων, της κρίσης και της χρεοκοπίας αναδείχθηκαν πολλά προβλήματα, που τόσα χρόνια κρύβονταν επιμελώς κάτω από το χαλί. Όταν τέλειωσε η εποχή της ευμάρειας, πολλοί άνθρωποι που είδαν το εισόδημά τους να αλλάζει, στην κυριολεξία εν μία νυκτί, άρχιζαν να αναθεωρούν, υποχρεωτικά, τον τρόπο ζωής τους. Τότε κατάλαβαν ότι σχεδόν άπαντες παρανομούσαν και έβγαζαν χρήματα εις βάρος του καταναλωτή. Τράπεζες, δικηγορικές εταιρείες, εισπρακτικές εταιρείες, εταιρείες παροχής υπηρεσιών τηλεφωνίας και διαδικτύου κλπ καθημερινά παραβιάζουν τους νόμους και καταπατούν τα δικαιώματα του καταναλωτή.

Την ίδια στιγμή ο κάθε πολίτης βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα δαιδαλώδες σύστημα γραφειοκρατίας σε κάθε συναλλαγή του με το δημόσιο. Λύσεις υπάρχουν για όλα τα προβλήματα, ακόμα και για τα πιο σύνθετα. Το θέμα είναι ότι ο πολίτης δεν έχει ενημερωθεί για τις λύσεις αυτές. Η πολιτεία όχι μόνο δεν παρέχει τις λύσεις, αλλά πολλές φορές δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Για να ξεπεραστούν αυτά τα προβλήματα δημιουργήθηκαν ο Συνήγορος του Πολίτη και του Καταναλωτή, τα Κέντρα Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών, οι Επιτροπές Φιλικού Διακανονισμού κλπ.

Δυστυχώς, όμως, παρά την ίδρυση των παραπάνω Αρχών, ο πολίτης παραμένει απροστάτευτος. Οι Ανεξάρτητες Αρχές έχουν την έδρα τους στην Αθήνα και όποιος μένει εκτός Νομού Αττικής είναι σχεδόν αδύνατον να προσφύγει. Ακόμα, όμως, και αν το κάνει δεν είναι λίγες οι φορές που οι Αρχές απαντάνε ότι έχουν απλώς συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να παρέμβουν επί της ουσίας. Όσον αφορά τις Επιτροπές Φιλικού Διακανονισμού που θα λειτουργούσαν σε κάθε Δήμο και Περιφέρεια και θα έλυναν πολλά προβλήματα μεταξύ των καταναλωτών και των προμηθευτών, έχουν συσταθεί ελάχιστες και αυτές υπολειτουργούν. Τα ΚΕΥΔ ιδρύθηκαν μετά Βαΐων και κλάδων για να καταλήξουν τελικά να παρέχουν μόνο συμβουλές και μάλιστα όχι από εξειδικευμένο προσωπικό…

Προκειμένου να υπάρξει προστασία στον Έλληνα καταναλωτή ο Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος μαζί με το Ινστιτούτο Κοινωνικής Οικονομίας δημιούργησαν το “Δίκτυο Ενημέρωσης και Κοινωνικής Προστασίας”, με σκοπό να καταστήσουν τον Έλληνα πολίτη ενημερωμένο και προστατευμένο. Γιατί αυτό ακριβώς είναι που φοβάται πιο πολύ το σύστημα: Έναν πολίτη ενημερωμένο και προστατευμένο. Ένα πολίτη που γνωρίζει μέχρι κεραίας τα δικαιώματα του και ένα πολίτη απαλλαγμένο από τους εκβιασμούς της γραφειοκρατίας και της πολιτικής. Ο ενημερωμένος πολίτης δεν θα πέφτει πια στην παγίδα του: “ψήφισέ μας για να σου λύσουμε τα προβλήματα”. Ένας τέτοιος πολίτης είναι πλέον ελεύθερος και μπορεί να ψηφίσει αυτούς που βάζουν Πρώτα την Ελλάδα και όχι το προσωπικό τους συμφέρον, εξαπατώντας κατ’ εξακολούθηση τους ψηφοφόρους.