Προκαλεί απορία η προσπάθεια παραπληροφόρησης και ωραιοποίησης από πλευράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτών του υπουργείου Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού, σχετικά με τον αριθμό της λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών που εκβιάζουν και απειλούν τους δανειολήπτες. Σχετικό έγγραφο της ΓΓΕ δόθηκε στον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, ο οποίος μάλιστα το παρουσίασε στη Βουλή. Σύμφωνα με το έγγραφο αυτό, μέσα στο 2016 μπήκε λουκέτο σε 11 εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες διεγράφησαν από το Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών. Η ΓΓΝ όμως επιλέγει να αγνοεί πώς αυτές οι εταιρείες δεν διεγράφησαν από το Μητρώο Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών επειδή τις έκλεισε η ΓΓΝ μετά από καταγγελίες για εκβιασμούς και απειλές μπρος τους δανειολήπτες, αλλά γιατί μετατράπηκαν σε εταιρείες διαχείρισης οφειλών από τις ίδιες τις τράπεζες που τις είχαν ιδρύσει,  όπως η εισπρακτική εταιρεία της Eurobank.

Τα στοιχεία για το λουκέτο στις 11 εισπρακτικές εταιρείες μέσα στο 2016 έφερε στη Βουλή ο ίδιος ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, μετά την ενημέρωση που είχε από την ΓΓΝ. Το συγκεκριμένο έγγραφο διαβιβάστηκε στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και ειδικότερα μετά από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ιωάννης Δέδες, για την καταστρατήγηση του ιδρυτικού νόμου λειτουργίας των εταιρειών ενημέρωσης και την κοινωνική αγανάκτηση των πολιτών για τη συμπεριφορά τους.

Αν επιλέξουμε να πιστέψουμε τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, στο έγγραφό της,  ενημερώνει για την εφαρμογή του νόμου που θεσπίζει τις συναλλακτικές συμπεριφορές και τους κανόνες λειτουργίας και κρατικής εποπτείας των Εταιρειών Ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις. Γίνεται επίσης μνεία στις υπουργικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί και ορίζουν τους κανόνες τήρησης και λειτουργίας του Μητρώου των εγγεγραμμένων εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή. «Από την έναρξη λειτουργίας του Μητρώου έως σήμερα είχαν εγγραφεί 29 εταιρείες.

Στο πλαίσιο εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας, όπου διαπιστώνονται παραβάσεις, επιβάλλονται οι δέουσες κυρώσεις. Ως αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων μόνο κατά το 2016 έχουν διαγραφεί με υπουργικές αποφάσεις από το Μητρώο 11 εταιρείες και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία διαγραφής μια επιπλέον εταιρείας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σήμερα 15 εταιρείες», αναφέρεται στο έγγραφο.

Υπογραμμίζεται επίσης ότι τα πιστωτικά ιδρύματα (δανειστές) όταν ενημερώνουν τους οφειλέτες για τις εκκρεμείς υποχρεώσεις τους και τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, υποχρεούνται να εφαρμόζουν τις διατάξεις του ισχύοντος νόμου.

Στην περίπτωση όμως που αναθέσουν την ενημέρωση σε εταιρεία, τότε, κατ΄ εφαρμογή του νόμου για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, οφείλουν να ενημερώσουν τον οφειλέτη για τη διαβίβαση των δεδομένων του στη συμβαλλόμενη εταιρεία.

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναφέρει ωστόσο πως όταν η ενημέρωση αυτή ανατίθεται σε δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες, τότε αρμόδιοι για τον έλεγχο τήρησης του ειδικού θεσμικού πλαισίου και την επιβολή ενδεχόμενων κυρώσεων ορίζονται οι οικείοι δικηγορικοί σύλλογοι. Στο πλαίσιο αυτό διαβιβάστηκαν από τη Γενική Γραμματεία στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών οι καταγγελίες που υποβλήθηκαν στη Γραμματεία. Από το έγγραφο των καταγγελιών που διαβιβάστηκε στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών προκύπτουν καταγγελίες που στην πλειονότητά τους αφορούν σε φαινόμενα έλλειψης σεβασμού της προσωπικότητας και μη διαφύλαξης του προσωπικού απορρήτου, από δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες.

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή αναγνωρίζει πάντως στο έγγραφό της πως το θέμα έχει απασχολήσει το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών, ο οποίος έχει υιοθετήσει την άποψη ότι οι αθέμιτες συμπεριφορές που επιδεικνύονται απέναντι σε πολίτες που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους έναντι των δανειστών τους, προσβάλλουν το σύνολο του δικηγορικού σώματος. Είναι χαρακτηριστικό του κλίματος αυτού ότι ο Δικηγορικής Σύλλογος Αθηνών έχει αποφασίσει προσθήκη σχετικής διάταξης στα πειθαρχικά παραπτώματα του Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων.

Κι εδώ ξεκινάει το μεγάλο δράμα για τον δανειολήπτη, όταν δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα από δικηγορικό γραφείο πλέον και όχι από εισπρακτική εταιρεία, με την απειλή «ή πληρώνεις, ή θα σου καταγγείλω την σύμβαση». Τότε ο δανειολήπτης, που δεν είναι ενημερωμένος, τα χάνει, τρομοκρατείται, και αρχίζει ένας ψυχολογικός πόλεμος με εκφοβισμούς και εκβιασμούς, μέχρι να υπογράψει μια νέα δανειακή σύμβαση με αναγνώριση οφειλής και ρύθμιση αυτής, ΧΩΡΙΣ όμως στη σύμβαση αυτή να αναφέρεται το δικηγορικό γραφείο ή η δικηγορική εταιρεία που ήταν ο μεσολαβητής.

Και από το σημείο αυτό αρχίζει μια ατελείωτη περιπέτεια. Γιατί αν πλέον κάποιος δανειολήπτης θελήσει να καταγγείλει το δικηγορικό γραφείο ή τη δικηγορική εταιρεία, θα πρέπει να κάνει αυτή τη καταγγελία στον δικηγορικό σύλλογο Αθηνών (ΔΣΑ), γιατί η έδρα του δικηγόρου είναι η Αθήνα.

Αυτό  σημάνει ότι την καταγγελία ο ΔΣΑ θα την αναθέσει σε έναν εισηγητή (δικηγόρο), ο οποίος θα πει στον δανειολήπτη ότι πρέπει να πληρώσει ένα παράβολο 80Ευρώ και ότι θα πρέπει να πάει στην Αθήνα με έναν δικό του δικηγόρο, για να υποστηρίξει την καταγγελία του.  Κάτι το οποίο, για τον ήδη ταλαιπωρημένο δανειολήπτη σημαίνει πρόσθετα έξοδα, αλλά και πρόσθετη ταλαιπωρία, καθώς θα πρέπει αναγκαστικά να ταξιδέψει στην Αθήνα.

Γι’ αυτό τον λόγο βέβαια όλα αυτά τα γραφεία και οι εταιρείες προτιμούν τους δανειολήπτες τις επαρχίας, που αδυνατούν οικονομικά να προχωρήσουν σε καταγγελίες, γιατί τα έξοδά τους τριπλασιάζονται. Και από τη στιγμή που όλοι οι Έλληνες γνωρίζουν πολύ καλά ότι κόρακας κορακιού μάτι ΔΕΝ βγάζει, μπορεί πολύ εύκολα να βγάλει κάποιος τα συμπεράσματα του περί προστασίας που ευαγγελίζονται η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή και ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών για τα πειθαρχικά παραπτώματα του Κώδικα Δεοντολογίας των Δικηγόρων.

Αναμένουμε από τη υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, και από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, να δώσουν τα πραγματικά στοιχεία για την «καταχρηστική και ανεξέλεγκτη δράση των εισπρακτικών εταιρειών, οι οποίες καθημερινά παραβιάζουν τα δικαιώματα των πολιτών, παρά τις δικαστικές αποφάσεις», όπως επισημαίνουν με γραπτή τους ερώτηση 31 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, προς τον ίδιο τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου, ζητώντας να σταματήσει η ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες-δανειολήπτες από τις πρακτικές των εν λόγω εταιρειών. Αλλά με την ευκαιρία αυτή να ελέγξουν και τη δράση των δικηγορικών γραφείων και εταιρειών που ακολουθούν ακριβώς την ίδια εκφοβιστική πρακτική.

danioliptes.gr