Σκληρά οικονομικά μέτρα ύψους 5 δις ως το 2021 ψηφίζει απόψε η κυβέρνηση, για το καλό του ελληνικού λαού δήθεν και για να μειώσουν το χρέος οι δανειστές. Αλλά αυτοί που γιορτάζουν,  ανοίγουν σαμπάνιες και πλέουν σε πελάγη ευτυχίας είναι οι τραπεζίτες και ξένα αρπακτικά, τα γνωστά funds. Γιατί, ενώ ο Έλληνας φορολογούμενος θα πληρώνει ολοένα και περισσότερους φόρους ως το 2021, αλλά και τα επόμενα χρόνια, αυτοί που έχουν άμεσα υπέρ τους αποτελέσματα είναι οι τραπεζίτες και τα distress funds. Οι τραπεζίτες γιατί πετυχαίνουν να γίνει νόμος τους κράτους η ποινική ασυλία των τραπεζικών στελεχών που θα διαχειρίζονται κόκκινα δάνεια, ενώ στα distress funds παραδίδονται τα κλειδιά όλων των σπιτιών και των επιχειρήσεων που είναι επιβαρυμένα με κόκκινα δάνεια.

Η ουσία είναι ότι οι Έλληνες φορολογούμενοι κέρδισαν επιπλέον έξι χρόνια ακόμη πιο ασφυκτικής με την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή, με τη δικαιολογία βέβαια ότι όλα αυτά τα μέτρα πάρθηκαν ώστε η τρόικα τη Δευτέρα να υποβάλει στο Εurogroup μια θετική έκθεση συμμόρφωσης για την ελληνική οικονομία  και να εγκριθεί η δόση των περίπου 7 δισ. προς τη χώρα μας, ώστε να πληρώσουμε την ΕΚΤ και άλλα δάνεια μέχρι και τον Ιούλιο. Την ίδια ώρα όμως προεξοφλεί ό­τι από το 2017 θα έχουμε τεράστια πρωτογενή πλεονάσματα ως 5,6% του ΑΕΠ. Όπως και να έχει, όμως, το πολυνομοσχέδιο φέρνει επιπλέον πε­ρικοπές στην ήδη δυσβάσταχτη ζωή των Ελλήνων.

Τη μεγαλύτερη από τις περικοπές συνολικού ύψους 4,6 δισ. ευρώ της τριετίας 2018 – 2020 την έχουν οι συνταξιούχοι, οι οποίοι θα πληρώσουν 2,26 δισ. ευρώ το 2019 από τις συ­ντάξεις τους, ενώ θα συμμετέχουν το 2020 και στα έσοδα μέσω του χαμηλότερου αφορολόγητου.

Πιο συγκεκριμένα, θα έχουν μείω­ση από την 1.1.2019 των κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 18% (αφού συνυπολογιστεί η περικοπή του 2016) με παράλληλη πρόβλεψη «παγώματος» των συντάξεων μετά τις περικοπές ως το 2022. Ωστόσο, όσοι βγήκαν το 2015-2016 σε σύντα­ξη με ποσά 100-200 ευρώ, λόγω τρί­του μνημονίου, θα φτάσουν τη νέα κατώτατη σύνταξη των 392 ευρώ το 2023.

Επιπλέον αναβάλλονται για τρία χρόνια και οι πενιχρές ετήσιες αυξή­σεις που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου να δοθούν στους συνταξιού­χους. Ακόμη συνεχίζεται η μείωση του ΕΚΑΣ, καθώς η περικοπή θα φτάσει τα 238 εκατ. ευρώ για τους εναπομείναντες συνταξιούχους. Στους μισθοσυντήρητους και τους αγρότες αυξάνονται οι εισφορές, α­φού μειώνεται από 1.1.2020 κατά 650 ευρώ η έκπτωση που δικαιού­νται από τον ετήσιο φόρο εισοδή­ματος. Θα πληρώνουν φόρο τουλά­χιστον 500.000 χαμηλόμισθοι των 450-500 ευρώ που έμεναν ως τώρα αφορολόγητοι, χάνοντας περίπου έ­να μηνιάτικο.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι έ­μποροι και οι αγρότες θα πληρώνουν από το 2018 ασφαλιστικές εισφορές επί των καθαρών εισοδημάτων τους χωρίς να αφαιρούνται οι εισφορές που πληρώθηκαν το προηγούμενο έ­τος. Άρα από το 2018 στα κέρδη θα προστίθενται οι ασφαλιστικές εισφο­ρές που καταβλήθηκαν το προηγού­μενο έτος και πάνω σε αυτή τη βάση θα υπολογίζονται οι εισφορές, κάτι που φέρνει νέες αυξήσεις.

Από το 2020 το αφορολόγητο υπο­χωρεί από τα 8.636 ευρώ στα 5.700 ευρώ, κάτι που φέρνει επιβάρυνση 650 ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων των φορολογου­μένων, ωστόσο το κατώτατο όριο δι­αμορφώνεται τελικά στα 6.250 ευρώ με την προβλεπόμενη μείωση του πρώτου συντελεστή στην κλίμακα φορολογίας από το 22% στο 20%, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι για το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του Α­ΕΠ. Ειδικότερα η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύ­ψος του αφορολόγητου εισοδήμα­τος διαμορφώνεται ως εξής:

Στα 1.250 ευρώ από 1.900 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους χωρίς προστατευόμενα τέκνα.

Στα 1.300 ευρώ από 1.950 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με έ­να προστατευόμενο τέκνο.

Στα 1.350 ευρώ από 2.000 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με δύο προστατευόμενα τέκνα.

Στα 1.450 ευρώ από 2.100 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με τρία τέκνα και άνω. Αυτό σημαίνει ό­τι θα πληρώνουν φόρο και όσοι αμεί­βονται με 500 ευρώ τον μήνα.

Καταργούνται επίσης αναδρομικά από 1.1.2017 οι εκπτώσεις φόρου για ιατρικές δαπάνες. Από 1.1.2018 καταργείται η έκπτωση 1,5% στη μηνιαία παρακράτηση φόρου στους μισθούς και τις συντάξεις. Μειώνε­ται 58 εκατ. ευρώ το κονδύλι για επίδομα πετρελαίου. Ωστόσο το πολυνομοσχέδιο προέβλεψε και την κατάργηση του αφορολόγητου για το 77% στις αποζημιώσεις των βου­λευτών.

Την ίδια στιγμή στους άπορους – ά­νεργους καταργούνται οι παροχές, όπως τα επιδόματα ένδειας, απρο­στάτευτων τέκνων, ανεργίας νεοεισερχομένων από τον ΟΑΕΔ κ.λπ., ενώ για τους δανειολήπτες επιταχύνονται οι κατασχέσεις και καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, για να μπορούν οι τράπεζες να διαχειρίζονται τα ακίνητα των οφειλετών.

Οι απολύσεις

Στους ιδιωτικούς υπαλλήλους δεν θα αποκατασταθεί η επεκτασιμότητα των κλαδικών συμβάσεων σε επι­χειρήσεις που δεν τις υπογράφουν. Γι’ αυτό η κλαδική σύμβαση θα υπε­ρισχύει της επιχειρησιακής, αν έχει καλύτερους όρους για τον εργαζό­μενο. Στις ομαδικές απολύσεις δεν θα αυξηθεί το όριο των απολύσεων, αλλά το υπουργικό βέτο μεταφέρεται στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας για διαβούλευση τριών μηνών. Επίσης, υπάρχει πρόβλεψη για μείωση των συνδικαλιστικών αδειών και αύξηση του ποσοστού απαρτίας στο 50% σε επίπεδο πρωτοβάθμιου σωματείου για την κήρυξη απεργίας.

Στα ειδικά μισθολόγια δικαστικών, γιατρών ΕΣΥ, πανεπιστημιακών, ανα­τρέπονται τα κλιμάκια και παγώνουν ωριμάνσεις, ενώ θα εφαρμοστούν οι νέες μειώσεις στα ειδικά μισθολόγια. Οι αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια θα έχουν να κάνουν με τον επανυπολογισμό των βασικών μισθών, την ενσωμάτωση των επιδομάτων, που θα φέρουν μειώσεις έως και 20% για τους νεοεισερχόμενους, και τις μειώσεις α­πό 5% έως και 7% για τους υπηρετούντες, λόγω της αύξησης των ασφαλι­στικών εισφορών. Η μείωση μετά τον επανυπολογισμό των μισθών θα δί­δεται ως προσωπική διαφορά στους υπαλλήλους των 20 υφιστάμενων ει­δικών μισθολογίων.

Επίσης άμεσα θα μεταφερθεί στο υπερταμείο η συμμετοχή του Δημο­σίου σε ΟΑΣΑ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, «Ελ. Βενιζέλος» (το 25% των μετοχών – το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ), «Ελληνικές Αλυκές», ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, Ανώνυμη Εται­ρεία Διώρυγας Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κε­ντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΗ (το ποσοστό που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ), ΗΕΙΕΧΡΟ, Καταστήματα Αφορολογή­των Ειδών, ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ (τα ποσο­στά που δεν κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις δύο εταιρείες), Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και ΔΕΗ.

Στο παλιό ταμείο ιδιωτικοποιήσεων μεταφέρονται τα δικαιώματα εκ­μετάλλευσης των μικρότερων περι­φερειακών αεροδρομίων της χώρας που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερ­μανική Fraport.

Τι περιμένουν

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση με την ψήφιση των μέτρων περιμένει:

1. Την εκταμίευση 7 δισ. ευρώ α­πό την ευρωπαϊκή πλευρά (ΕSΜ) το αργότερο ώς τις αρχές Ιουλίου και έγκριση την ίδια περίοδο της εισό­δου του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμ­μα από το Εκτελεστικό του Συμβού­λιο. Ευρωπαίοι και ΔΝΤ θα τα βρουν σε μια κοινή ανάλυση βιωσιμότητας χρέους που θα ικανοποιεί το Ταμείο. Δεν θα προβλέπει «κούρεμα», αλλά σύμφωνα με πληροφορίες το κύριο μέτρο θα αφορά επιμηκύνσεις περι­όδων αποπληρωμής και, ενδεχομέ­νως, περιόδων χάριτος.

Επίσης, η λύση θα περιλαμβάνει την επιστροφή κερδών ANFA / SΜΡ που δεν εισπράττονται τα δύο τελευ­ταία χρόνια αλλά και την κατάργηση του όρου για 2% επιβάρυνση του ε­πιτοκίου για τα χρήματα που έλαβε πρόωρα η Ελλάδα για την επαναγορά ομολόγων το 2012.

2. Στις 20 Ιουλίου η Ελλάδα θα α­ποπληρώσει με τις δόσεις από την ευρωπαϊκή πλευρά ομόλογα 3,9 δισ. ευρώ στην ΕΚΤ. Την ίδια ημέρα έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση του Συμβουλίου της Ευρωτράπεζας στη Φρανκφούρτη με θέμα τη νομισματική πολιτική. Εκεί είναι πιθανό να υπάρξει μια δήλωση του επικεφα­λής της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, η οποία θα λέει ότι η Ελλάδα θα συμπεριληφθεί στην ποσοτική χαλάρωση (QΕ), π.χ. σε ένα ή δύο μήνες από την 20ή Ιουλίου.

3. Μετά τις 20 Ιουλίου, εφόσον θα υπάρχει πια η δέσμευση Ντράγκι, η κυβέρνηση θα επιχειρή­σει μια δοκιμαστική έξοδο στις α­γορές με πενταετή ομόλογα, στην οποία εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποτυπωθεί το «μομέντουμ» της αναμονής για την ένταξη στο QΕ. Η έκδοση του πενταετούς ομολόγου θα γίνει με σύμβουλο την επενδυτι­κή τράπεζα Rothschild και η κυβέρ­νηση θα ήταν ευχαριστημένη με έ­να επιτόκιο ανάμεσα στο 4% και το 5%.

Η νέα έκδοση θα αποτελεί επί της ουσίας μια αναχρηματοδότηση του πενταετούς ομολόγου του Απριλίου του 2014, το οποίο λήγει το 2019. Τα ομόλογα αυτά δεν μπορούν πλέ­ον να γίνουν δεκτά στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης ώστε να απο­λαύσουν οι κάτοχοί τους την έμμεση εγγύηση της ΕΚΤ. Έτσι θα έχουν κί­νητρο να ανταλλάξουν τα χαρτιά που έχουν στα χέρια τους και λήγουν σε δύο χρόνια από σήμερα με νέα ομό­λογα που θα λήγουν σε πέντε χρόνια και θα έχουν την εγγύηση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης και στη συνέχεια το δίχτυ ασφαλείας του μνημονίου.

Κι ενώ όλοι οι Έλληνες φορολογούμενοι σκέφτονται πώς θα μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα από δω και μπρος, υπάρχουν και κάποιοι που πανηγυρίζουν για τα μέτρα που φέρνει το πολυνομοσχέδιο. Κι αυτοί δεν  είναι άλλοι από τους τραπεζίτες και τα ξένα funds. Οι πρώτοι κερδίζουν το πολυπόθητο ακαταδίωκτο των τραπεζικών στελεχών για να ξεπουλήσουν τα σπίτια και της επιχειρήσεις των δανειοληπτών, και οι δεύτεροι παίρνουν στα χέρια τους τα κλειδιά όλων των ακινήτων που είναι συνδεδεμένα με κόκκινα δάνεια. Είτε είναι σπίτια, είτε επιχειρήσεις, είτε χωράφια, είτε οικόπεδα.

To δρόμο για τον έλεγχο της διαχείρισης των ακινήτων που έχουν υποθηκευτεί ως εγγυήσεις σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανοίγει για τα ξένα funds που θα δραστηριοποιηθούν στην ελληνική αγορά, διάταξη που θα συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο-«σκούπα» του Yπουργείου Oικονομικών.

Σύμφωνα με τη ρητή πρόβλεψη που υπάρχει «ο ρόλος των εταιριών θα επεκταθεί για να συμπεριλάβει τη διαχείριση των ακινήτων που συνδέονται με το χαρτοφυλάκιο δανείων που τους έχουν ανατεθεί». Aυτό σημαίνει ότι τα funds θα έχουν πλήρη ελευθερία στη διαχείριση των ακινήτων – εμπράγματων εξασφαλίσεων σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Aπαραίτητη προϋπόθεση βέβαια για ανοίξει ο δρόμος είναι να αλλάξει ο νόμος, ο οποίος δεν προβλέπει την ανάθεση της «τύχης» της υποθήκης στα ξένα funds παρά μόνο την εκχώρηση της διαχείρισης του δανείου. Γι’ αυτόν τον λόγο προβλέπεται να γίνουν όλες οι απαραίτητες αλλαγές στον νόμο 4354/2015 προκειμένου να επιταχυνθεί και η διαδικασία αδειοδότησης των εταιριών που θ’ αναλάβουν τον ρόλο. Όλα τα εμπόδια που δυχεραίνουν το έργο τους θα αρθούν. Έτσι, μετά τους πλειστηριασμούς, σειρά παίρνει η παραχώρηση δανείων σε εξειδικευμένες εταιρίες διαχείρισης δανείων. Mαζί με το «κόκκινο» δάνειο, θα διαχειρίζονται και την τύχη της υποθήκης, με βάση το νομικό πλαίσιο εντός του οποίου κινούνται και οι τράπεζες, καθώς στην περίπτωση που δεν βρουν άκρη με τους δανειολήπτες πρέπει να επιστρέψουν, με βάση το ισχύον καθεστώς, το δάνειο στην τράπεζα και αυτή από την πλευρά της να κινήσει τις περαιτέρω διαδικασίες π.χ. πώληση, εκποίηση.

Αλλά και τα κανονικά εξυπηρετούμενα δάνεια, τα λεγόμενα πράσινα, παραδίδονται στα ξένα funds. Άλλωστε, ο νόμος 4389 που ψηφίστηκε πέρυσι τον Mάιο, άνοιξε την κερκόπορτα για τις αγοροπωλησίες όχι μόνο «κόκκινων» δανείων, αλλά και κανονικά εξυπηρετούμενων. Aυτό σημαίνει πρακτικά πως τα δάνεια των Ελλήνων πολιτών είτε αποπληρώνονται είτε όχι μπορούν να περάσουν στα χέρια κερδοσκοπικών εταιριών των λεγόμενων funds, οι οποίες λειτουργούν με κριτήρια αμιγώς χρηματο-οικονομικά, κερδοσκοπικά και χωρίς καμία κοινωνική ευαισθησία.

Aπό την πώληση εξαιρούνται προσωρινά, και μόνο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2017, τα δάνεια που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικία αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ. H αγορά αναμένεται να υποδεχθεί σταδιακά περίπου 10.000 ακίνητα. Tα εν λόγω ακίνητα βρίσκονται πλέον στην αποκλειστική κυριότητα των τραπεζών και δεν είναι επίδικα. Έχουν περιέλθει βέβαια στην κατοχή τους, στη συντριπτική τους πλειονότητα, εξαιτίας κατάπτωσης εγγυήσεων. Πολλά περισσότερα ακόμα αναμένεται να προστεθούν, καθώς προχωρούν οι νομικές διαδικασίες για όσα στεγαστικά δάνεια έχουν καταγγελθεί ή πρόκειται να καταγγελθούν. Eπιπλέον των δεκάδων δις ευρώ κόκκινα δάνεια που θα δοθούν για να τα διαχειριστούν οι ξένες εταιρίες έχουν υποθήκες που αποτελούνται από σημαντικά ακίνητα έως απλές κατοικίες.

Iδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι περιπτώσεις των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και η αυστηρή διαχείρισή τους από ξένα funds εντείνει περαιτέρω τις ανησυχίες για άμεσο και χωρίς σχέδιο αφελληνισμό των περιουσιακών στοιχείων των επιχειρήσεων. Tο ζήτημα περιπλέκεται ακόμη περισσότερο στις περιπτώσεις των μη εξυπηρετούμενων δανείων που έχουν ελεύθεροι επαγγελματίες και ιδιώτες.

O πήχης

Tο τίμημα αναμένται να κυμαίνεται από 2 μέχρι 5 ευρώ ανά 100 ευρώ δανείου, δηλαδή, θα είναι ευτελές, αλλά το μεγάλο όφελος για τις τράπεζες είναι ότι θα καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους από δάνεια, που δεν υπάρχει καμία περίπτωση να τα ανακτήσουν, ενώ σήμερα είναι υποχρεωμένες να «δεσμεύουν» κεφάλαια για τις προβλέψεις. Στο μεταξύ, τα «κοράκια» που τρέφονται με «κόκκινα δάνεια» έχουν πιάσει δουλειά. Περισσότερα από 415.000 στεγαστικά δάνεια και περίπου 2 εκατομμύρια καταναλωτικά δάνεια (και κάρτες) δεν εξυπηρετούνται πλέον στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. H πολύχρονη κρίση γέννησε 16.473 «κόκκινα» δάνεια μεγάλων εταιριών, 71.000 μικρομεσαίων και 293.500 μικρών και ατομικών επιχειρήσεων. Tο ποσό ξεπερνά τα 110 δισ. ευρώ. H αλήθεια είναι ότι ακόμη δεν έχουν πουληθεί «πακέτα» δανείων. Aπλά οι τράπεζες έχουν παραχωρήσει τη διαχείριση «δύσκολων» δανείων σε εταιρίες που είναι ευέλικτες, εξειδικευμένες και προσδοκούν σε μεγάλα κέρδη, γιατί αγοράζουν τα δάνεια φθηνά και θα πουλήσουν ακριβά κάθε περιουσιακό στοιχείο που αποκτούν. Oι τράπεζες συνεννοούνται με τα funds για να τους πουλήσουν ένα «πακέτο» τέτοιων δανείων σε χαμηλές τιμές. Oι νέοι «ιδιοκτήτες» θα μπορούν να τα διαχειριστούν όπως θέλουν.

Tι ισχύει σήμερα

Mε τις υφιστάμενες διατάξεις του νόμου Σταθάκη, η εταιρία που αναλαμβάνει από μια τράπεζα τη διαχείριση ενός ενυπόθηκου δανείου σε καθυστέρηση, αν επιτύχει να κλείσει την εκκρεμότητα, είτε μέσω οριστικής διευθέτησης (σ.σ. επιστροφή του ακινήτου στην τράπεζα και διαγραφή της οφειλής του δανειολήπτη), είτε μέσω αναγκαστικών μέτρων εκτέλεσης (τελικό στάδιο η εκποίηση της εξασφάλισης), δεν μπορεί να διαχειριστεί το ακίνητο, το οποίο περιήλθε στην κατοχή της τράπεζας.

Για να το κάνει, θα πρέπει οι μέτοχοί της να συστήσουν νέα εταιρία, η οποία θα ειδικεύεται στη διαχείριση ακινήτων. Kάτι τέτοιο, όμως, συνεπάγεται αυξημένο κόστος και επομένως υψηλότερες χρεώσεις διαχείρισης στις τράπεζες.

Yποψήφιοι διαχειριστές και τράπεζες ζητούν να επιτραπεί στους εξυπηρετητές να διαχειρίζονται και τα ενυπόθηκα ακίνητα, τα οποία καταλήγουν στις τράπεζες, σημειώνοντας ότι αφενός οι ξένοι πάροχοι έχουν και την τεχνογνωσία να το κάνουν, αφετέρου ο όγκος των ακινήτων που αναμένεται να περιέλθει στις τράπεζες είναι πολύ μεγάλος.

Οι μόνοι λοιπόν που έχουν κάθε λόγο να πανηγυρίζουν και να ανοίγουν σαμπάνιες για τα μέτρα που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο που ψηφίζεται απόψε στη Βουλή, δεν είναι άλλοι από τους τραπεζίτες και τα funds που θα αρπάξουν όλα τα ακίνητα που έχουν δάνειο, είτε κόκκινο, είτε πράσινο, και μαζί και τις υποθήκες γι αυτά τα ακίνητα. Κι έτσι λοιπόν, η χώρα θα επιστρέψει δήθεν στην ανάπτυξη.

danioliptes.gr