Τον “κοινωνικό αυτοματισμό” έχει βάλει σε εφαρμογή εδώ και καιρό η συγκυβέρνηση προκειμένου να μπορέσει να περάσει τα πιο επαχθή μέτρα που αφορούν στην πρώτη και μοναδική κατοικία του Έλληνα πολίτη.
Υπενθυμίζεται οτι ο όρος «κοινωνικός αυτοματισμός» εισήχθη στην ελληνική πολιτική και κοινωνική ζωή κατά την περίοδο της διακυβέρνησης Σημίτη. Η πατρότητα του όρου κατά άλλους αποδίδεται στο Δημήτρη Ρέππα και κατά άλλους στον μεγάλο «στρατηγό» Θόδωρο Τσουκάτο. Πρόκειται μέσες άκρες για την ακόλουθη φιλοσοφία και πρακτική διακυβέρνησης: όταν μια κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα η τάξη αντιδρά (δικαίως ή αδίκως) σε μια ρύθμιση που την αφορά προσπαθούμε να στρέψουμε την υπόλοιπη κοινωνία εναντίον της ή περιμένουμε αυτό να συμβεί λόγω των προβλημάτων και της ταλαιπωρίας που δημιουργούν στους υπολοίπους πολίτες τυχόν κινητοποιήσεις της επαγγελματικής ομάδας που αντιδρά και λόγω της συνήθους αβελτηρίας και υπερβολής των συνδικαλιστικών ηγεσιών των αντιδρώντων».
Ουσιαστικά δηλαδή ο όρος «Κοινωνικός Αυτοματισμός» περιγράφει «πρακτική διακυβέρνησης», αναμένεται δηλαδή να ασκείται από τις κυβερνήσεις, ως μέσο καταστολής εργασιακών και συνδικαλιστικών διεκδικήσεων.
Αυτή η πρακτική διακυβέρνησης βολεύει απόλυτα την ελληνική κυβέρνηση που αναζητά τρόπους να επιρρίψει στον ελληνικό λαό τις ευθύνες για το ξεσπίτωμα του.
Σε αυτό το μήκος κύματος, οι ειδήσεις που πέφτουν βροχή κι αφορούν τα περίπου 30.000 νοικοκυριά – τόσα θέλουν να τα υπολογίζουν- που, ενώ έχουν τα οικονομικά μέσα, δεν πληρώνουν τις δόσεις των στεγαστικών τους δανείων. Ουσιαστικά, κρύβονται πίσω από εκείνα τα νοικοκυριά που πράγματι δεν μπορούν να πληρώσουν τις δόσεις τους.
Από αυτό και μόνο, καταρρέει αυτό το επιχείρημα της κυβέρνησης καθώς είναι γνωστό οτι οι τράπεζες είναι σε θέση να γνωρίζουν πολύ καλά ποιοι έχουν και ποιοι δεν έχουν…
Ευνοϊκές ρυθμίσεις. Για ποιον;
Τα Ειρηνοδικεία, όπου προσέφυγαν με βάση τον νόμο Κατσέλη για να αποφύγουν τα βάρη, απέρριψαν το αίτημά τους, γιατί εντόπισαν αποκρυπτόμενα περιουσιακά στοιχεία και τώρα, έρχεται η άρση της προστασίας από πλειστηριασμούς που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης τους, γράφει η Καθημερινή. Και προσθέτει: Μόνο που μπορεί «μαζί με τα ξερά να καούν και τα χλωρά», οτι δηλαδή οι 30.000 έχοντες μας οδηγούν σε πλειστηριασμό τους υπόλοιπους μη έχοντες. Πόσο πιο μεγάλο να είναι το παραμύθι της κυβέρνησης;
Διότι ο απώτερος σκοπός της είναι να διχάσει τον ελληνικό λαό και τελικώς, να ισχυριστούν οτι δεν επέστρεψαν στην τρόικα να βγάλει τα σπίτια του κόσμου στον πλειστηριασμό.
Και το παραμύθι συνεχίζεται…
Την «γκρίζα ζώνη» των συγκεκριμένων δανειοληπτών, που κρύβονται πίσω από το μορατόριουμ των πλειστηριασμών, επιχειρεί να εντοπίσει η κυβέρνηση. Οι τραπεζικές εκτιμήσεις ανεβάζουν το ποσοστό τους στο 15% επί του συνόλου όσων καθυστερούν τα δάνειά τους για πάνω από 90 μέρες και υπολογίζονται σε 200.000. Με την κρίσιμη διαφορά ότι αυτοί που εκμεταλλεύονται το ισχύον καθεστώς είναι αυτοί που έχουν και τα μεγάλα δάνεια, ακόμη και της τάξης των 500.000 ευρώ…
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) στη χώρα μας έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά επτά φορές, τα τελευταία πέντε χρόνια, έως τον Δεκέμβριο του 2012. Η χώρα μας βρίσκεται μακράν πλέον στην πρώτη θέση μεταξύ των υπολοίπων ευ ρωπάίκών κρατών με τις υψηλότερες επισφάλειες και παρά τον μύθο περί συνεχών ρυθμίσεων από την πλευρά του χρηματοπιστωτικού συστήματος, λιγότερο από το 1/3 αυτών των δανείων έχει αναδιαρθρωθεί. Το γεγονός αυτό δείχνει ότι το υφιστάμενο πλαίσιο αναδιαρθρώσεων είναι ανεπαρκές και αναποτελεσματικό για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της δημιουργίας επισφαλειών.
Στο ίδιο δημοσίευμα της Καθημερινής, αναφέρεται οτι την ίδια εικόνα επιβεβαιώνει και η αναγωγή των στοιχείων από τα ειρηνοδικεία όλης της χώρας. Συγκεκριμένα, από τις αποφάσεις που απορρίπτουν όσους προσφεύγουν στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, τον γνωστό «νόμο Κατσέλη». Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, από τις 80.000 αιτήσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι σήμερα, δεν πρόκειται καν να συζητηθούν οι 8.000. Από αυτές, για λόγους ουσίας έχει απορριφθεί περίπου το ένα τρίτο.
Οι λόγοι ουσίας είναι ότι το δικαστήριο διαπιστώνει πως οι αιτούντες έχουν αποκρύψει περιουσιακά στοιχεία…
Αυτή είναι η μισή αλήθεια, γιατί ολόκληρη η αλήθεια είναι οτι οι απορρίψεις από τα Ειρηνοδικεία γίνεται για πολλούς και διάφορους λόγους, λογικούς και παράλογους. Το ζήτημα είναι οτι οι περισσότεροι δανειολήπτες δεν μπορούν να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη διότι έχουν την εμπορική ιδιότητα.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση δανειολήπτη – μέλος του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος, η αίτηση του οποίου για υπαγωγή στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά απορρίφθηκε ως απαράδεκτη επειδή η αίτηση αυτή επεδόθηκε στην Τράπεζα Πειραιώς και όχι στην ΑΤΕ και την EOSMatrix. Ο συγκεκριμένος Ειρηνοδίκης, που εξέταση την περίπτωση αυτή του δανειολήπτη, έκρινε οτι έπρεπε να επιδόσει την αίτηση στην ΑΤΕ, παρά το γεγονός οτι η ΑΤΕ έχει απορροφηθεί πλέον από την Τράπεζα Πειραιώς. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, η αίτηση έπρεπε να επιδοθεί και στην εταιρία ειδικού σκοπού EOSMatrix, στην οποία πουλήθηκε το δάνειο χωρίς να το γνωρίζει ο οφειλέτης! Παρά το γεγονός οτι αυτή η εταιρία δεν είναι η διαχειρίστρια του δανείου.
Κι όμως, με περιπτώσεις σαν αυτήν προσπαθούν να παρουσιάσουν ως αναποτελεσματικό ή άχρηστο το νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.
Τα σενάρια
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα «κόκκινα» δάνεια αγγίζουν πλέον το 29% του συνολικού χαρτοφυλακίου των τραπεζών, ενώ εάν συνυπολογιστούν και οι αναδιαρθρώσεις, το ποσοστό θα έφθανε το 35%. Το πρόβλημα μπορεί να αποδειχθεί ωρολογιακή βόμβα για όλους, δανειολήπτες, τράπεζες, αγορά. Ειδικά σε ό,τι αφορά την πρώτη κατοικία και εξηγεί, έως ένα βαθμό, για ποιο λόγο η ελληνική πλευρά δίνει μια μάχη οπισθοφυλακής σε αυτό το μέτωπο.
Πάντως, κοινό σημείο όλων των σεναρίων είναι η κατάργηση της ρύθμισης Παπαθανασίου (έγινε τον Σεπτέμβριο του 2009), βάσει της οποίας απαγορεύονταν οι πλειστηριασμοί για οφειλές προς τράπεζες και ιδιώτες έως 200.000 ευρώ. Το υπουργείο υπολογίζει ότι πίσω από αυτή τη ρύθμιση κρύβονται κάτι παραπάνω από 4.000 δανειολήπτες με συνολικά 12.000 -13.000 δάνεια. Βάσει των ίδιων υπολογισμών, κάθε δανειολήπτης έχει 2,95 πιστωτές κατά μέσον όρο. Στη μη ανανέωση της ρύθμισης αυτής συμφωνούν κυβέρνηση και τρόικα.
Επίσης και οι δύο πλευρές φέρεται να έχουν συμφωνήσει στην ανάγκη ύπαρξης υποχρεωτικής εξωδικαστικής διαμεσολάβησης μεταξύ πιστωτών και οφειλετών, προκειμένου να αποσυμφορηθούν τα ειρηνοδικεία.
Το πρώτο σενάριο, πέρα από την κατάργηση της ρύθμισης Παπαθανασίου, περιλαμβάνει το εξής:
• Διατήρηση του νόμου Κατσέλη για δικαστική ρύθμιση χρεών και με προστασία από τον πλειστηριασμό της α’ κατοικίας χωρίς μείωση του σημερινού ορίου αντικειμενικής αξίας (200.000 ευρώ, το οποίο προσαυξάνεται κατά 50% και φτάνει στα 300.000 ευρώ για άγαμο χωρίς παιδιά).
• Προστασία από τον πλειστηριασμό α’ κατοικίας αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ για δανειολήπτες με παροδική αδυναμία πληρωμής και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα κάτω από 24.000 ευρώ, οι οποίοι δεν επιθυμούν να υπαχθούν στον νόμο Κατσέλη και δέχονται να πληρώνουν έστω και μικρό ποσό στην τράπεζα για να αναβιώσει το δάνειο τους. Η διάρκεια αυτής της ρύθμισης θα είναι το πολύ 12 μήνες. Με βάση αυτή τη ρύθμιση, το υπουργείο Ανάπτυξης θεωρεί ότι προστατεύονται πολλοί δανειολήπτες και μάλιστα όχι «κακοπληρωτές». Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 50% των δανειοληπτών έχει κατοικία αξίας μικρότερης των 140.000 ευρώ.
Στην πρόταση αυτή η τρόικα είχε διαφωνήσει, ζητώντας το μέγιστο όριο Σε ποια σημεία συμφωνούν και σε ποια διαφωνούν κυβέρνηση και τρόικα.
να είναι κάτω από 100.000 ευρώ και να προστατεύονται δανειολήπτες με εισόδημα στο όριο της φτώχειας (11.986 ευρώ για ζευγάρι με δύο παιδιά κάτω των 14 ετών). Εάν περάσει το σενάριο αυτό, δεν αποκλείεται τελικά το όριο της αντικειμενικής αξίας να πέσει στα 120.000 ευρώ και η διάρκεια της ρύθμισης να είναι το πολύ έξι μήνες.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει διατήρηση μόνο του νόμου Κατσέλη, με μείωση του μεγίστου ορίου αντικειμενικής αξίας της α’ κατοικίας στα 180.000 – 200.000 ευρώ και θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων, όπου θα λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία της κινητής και ακίνητης περιουσίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι έχει τεθεί πρόταση να θεσπισθούν κριτήρια ανάλογα με αυτά που ισχύουν στο πρόγραμμα διευκόλυνσης ενήμερων δανειοληπτών (αξία καταθέσεων και κινητών αξιών του νοικοκυριού έως 10.000 ευρώ).
Το τρίτο σενάριο είναι στην πραγματικότητα το ενδεχόμενο μονομερούς νομοθέτησης, σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας με την τρόικα μέχρι το τέλος του χρόνου.
Danioliptes.gr
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.