Καμία βελτίωση στην αύξηση χορηγήσεων

Χωρίς ίχνος ντροπής το Υπουργείο Ανάπτυξης και η Ελληνική Ένωση Τραπεζών ισχυρίζονται ότι προσπάθησαν αλλά δεν εξασφάλισαν την πρόσβαση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών στη ρευστότητα. Ισχυρίζονται τώρα από κοινού οτι θα κλείσει και πάλι η στρόφιγγα των χορηγήσεων – αυτή που δεν έχει ανοίξει ποτέ τα τελευταία χρόνια.

 

Πραγματικό- «άθλος», παρά τις προσπάθειες για την εξομάλυνση της κατάστασης, παραμένει η πρόσβαση των επιχειρήσεων στη ρευστότητα, θέτοντας έτσι εν αμφιβάλω τη βιωσιμότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και συνεπώς χιλιάδων θέσεων εργασίας. Η πρόσφατη «καμπάνια» του υπουργείου Ανάπτυξης και της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) για την αύξηση των χορηγήσεων με την αξιοποίηση των προγραμμάτων του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ), που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο, αν και αρχικά κατέγραψε επιτυχία, αφού οι ρυθμοί χορήγησης δανείων -ειδικά για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο- κινήθηκαν αυξητικά σε ποσοστό που άγγιξε ακόμη και το 28%, από τον Ιανουάριο εμφανίζει τα πρώτα σημάδια «κόπωσης», καθώς ο ρυθμός αύξησης περιορίστηκε μόλις στο 8%. Κι αυτό τη στιγμή που τα αδιάθετα κονδύλια του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) είναι υψηλά.

 

Σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, το συγκεκριμένο θέμα απασχόλησε την πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη με τη διοίκηση της ΕΕΤ, όπου επί των στοιχείων που παρουσιάστηκαν προέκυψε ότι τα προγράμματα του ΕΤΕΑΝ δεν τυγχάνουν υποστήριξης από όλα τα τραπεζικά ιδρύματα.

 

«Δεν κινούνται όλες οι τράπεζες με τον ίδιο ρυθμό και ζήτησα από τις τράπεζες εκείνες οι οποίες έχουν μείνει πίσω να τρέξουν γρηγορότερα. Το γενικότερο περιβάλλον βεβαίως δεν είναι ακόμα το καλύτερο, πρέπει να το αναγνωρίσει κανείς, αλλά από την άλλη πλευρά πρέπει να δει και τις πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για ρευστότητα», δήλωσε χαρακτηριστικά μετά το τέλος της συνάντησης ο υπουργός Ανάπτυξης. Με τη δήλωση του υπουργού συμφώνησε και ο παριστάμενος πρόεδρος της ΕΕΤ Γιώργος Ζανιάς.

 

Παρά τις διαπιστώσεις των καθ’ ύλην αρμοδίων, το πρόβλημα της ρευστότητας θα ταλανίζει για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα την οικονομία της χώρας, καθώς στην παρούσα φάση δεν συντρέχουν οι λόγοι για μια ριζική αλλαγή των οικονομικών δεδομένων.

 

Τα υφιστάμενα κονδύλια του ΕΤΕΑΝ σε βάθος χρόνου θα απορροφηθούν, ωστόσο από μόνα δεν αρκούν για να αλλάξουν το κλίμα. Βελτίωση των όρων ρευστότητας αναμένεται με την έναρξη υλοποίησης του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ) που αποτελεί το διάδοχο του ΕΣΠΑ νια την προγραμματική περίοδο 2014 – 2020. Βεβαίως, αυτό προϋποθέτει τη δημιουργία εξειδικευμένων προγραμμάτων και ειδικά σχεδιασμένα για την ελληνική οικονομία που βιώνει μια εξαετή βαθιά ύφεση. Σ’ αυτό άλλωστε καταλήγει και το υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο σε συνεργασία με την ΕΕΤ, το ΙΟΒΕ και την Task Force προχωρούν στο σχεδιασμό εξειδικευμένων προγραμμάτων, τα οποία στο επόμενο διάστημα θα κατατεθούν προς έγκριση από την Ε.Ε.

 

Στην κορυφή η ρευστότητα

 

Η έλλειψη της ρευστότητας βρίσκεται στην κορυφή και μάλιστα με διαφορά των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η επιχειρηματική κοινότητα της χώρας. Πρόκειται για ζήτημα το οποίο έχει απασχολήσει συσκέψεις επί συσκέψεων, τα τελευταία 6 χρόνια της ύφεσης, ωστόσο, παραμένει άλυτο. Προφανώς, λόγω παντελούς έλλειψης πολιτικής βούλησης.

 

Η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται άλλωστε και στην πρόσφατη έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), σύμφωνα με την οποία η πρόσβαση στη χρηματοδότηση αξιολογείται από τις επιχειρήσεις ως μία περιοχή υψηλής δυσκολίας, καθώς στην κλίμακα των 10 μονάδων των εν λόγω πρόβλημα αγγίζει τις 7,76 μονάδες. Ακόμη πιο σημαντικές καταγράφονται από την έλλειψη ρευστότητας οι συνέπειες στη λειτουργία των επιχειρήσεων, αφού με βάση την ίδια κλίμακα, ο βαθμός δυσκολίας ανεβαίνει στις 8,46 μονάδες. Ειδικότερα, από τα αποτελέσματα της αξιολόγησης ανά κατηγορία επιχειρήσεων προκύπτει ότι η δυσκολία στο συγκεκριμένο πεδίο αυξάνεται όσο μικραίνει το μέγεθος της επιχείρησης, με πιο σημαντική επίπτωση στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή αυτές που απασχολούν λιγότερους από 10 εργαζόμενους και έχουν κύκλο εργασιών μικρότερο των δύο εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων (93%) σημειώνει ότι το πρόβλημα της ρευστότητας είναι κυρίως θέμα στρατηγικής, γεγονός που υποδηλώνει την κοινή διαπίστωση για ένα αποσπασματικό πλαίσιο μέτρων και ρυθμίσεων που θα ενίσχυαν τη ρευστότητα και συνεπώς την ανάκαμψη της οικονομίας.

 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, σε μια στιγμή που και οι ίδιες οι τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα, απουσιάζει ένας συνεπής στρατηγικός σχεδιασμός, ο οποίος να συνδέει τις επιμέρους ενέργειες ενίσχυσης της ρευστότητας με αναπτυξιακούς στόχους, ενώ δεν αξιοποιούνται επαρκώς από τις επιχειρήσεις τα κοινοτικά προγράμματα και οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου (2007-2013).

 

Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την επιχειρηματική κοινότητα της χώρας, οφείλεται σε μια σειρά από λόγους, με βασικότερους τους παρακάτω:

Υπάρχει, σε πολλές περιπτώσεις, αδυναμία κάλυψης της ίδιας συμμετοχής ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων.

Διαπιστώνεται αναντιστοιχία των προκαθορισμένων δράσεων της Ε.Ε.

(π.χ. ειδικού σκοπού, επενδυτικού χαρακτήρα, τοπικού χαρακτήρα), με τις ανάγκες και προτεραιότητες των επιχειρήσεων (π.χ. κάλυψη αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης), ή/και με τις προοπτικές ζήτησης της αγοράς.

Η κατανομή των διαθέσιμων πόρων στις περιφέρειες γίνεται αποκλειστικά με δημοσιονομικά κριτήρια, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πραγματική ζήτηση.

Οι διαδικασίες για την απορρόφηση των κρατικών ενισχύσεων παραμένουν περίπλοκες και γραφειοκρατικές.

Σημειώνονται καθυστερήσεις έγκρισης των ενισχύσεων που δεν είναι συμβατές με τους ρυθμούς λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα καθυστερήσεων στις πληρωμές των επιχειρήσεων από το κράτος, λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας και της προσπάθειας επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων.

Δεν υπάρχει σχεδιασμός μηχανισμού υλοποίησης του θεσμικού πλαισίου για το συμψηφισμό οφειλών.

 

Danioliptes.gr