Ήρθε η ώρα να “απογαλακτιστούν” τα κόμματα από το κρατικό χρήμα

Δεδομένου ότι εδώ και πολλά χρόνια, λεφτά ΔΕΝ υπάρχουν, ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων αλλά και των πολιτικών στελεχών κρίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.

 

Αν και άργησε, με αποτέλεσμα να «κυκλοφορήσουν» εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία των κομμάτων και στις τσέπες πολιτικών, τελικώς το νέο πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα, που αναμένεται να έρθει στη Βουλή, προβλέπει χρηματοδότηση από ιδιώτες και επιχειρήσεις με… ονοματεπώνυμο, «προβολή» στο Διαδίκτυο αλλά και φοροαπαλλαγή.

 

Ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων αλλά και των πολιτικών στελεχών περιέρχεται πλέον στην ανεξάρτητη Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, αρωγός της οποίας θα είναι εντεταλμένος εισαγγελικός λειτουργός, που θα έχει το ελεύθερο για την άσκηση δίωξης όταν διαπιστώνεται απόκλιση. Δίνεται, έτσι, τέλος στο καθεστώς ελέγχου των πολιτικών από τους ίδιους τους πολιτικούς.


Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι, πλην της μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης, που πλέον θα υπολογίζεται βάσει των πραγματοποιηθέντων εσόδων του κράτους και όχι βάσει του προϋπολογισμού, κόμματα και υποψήφιοι θα μπορούν να λαμβάνουν οικονομική ενίσχυση από ιδιώτες και επιχειρήσεις και μάλιστα σε ύψος που θα υπερβαίνει τα σημερινά όρια των 15.000 και 3.000 ευρώ, αντιστοίχως. Επίσης, το σύνολο των συναλλαγών θα πρέπει να γίνεται μέσω λογαριασμών σε τράπεζες με έδρα την Ελλάδα, ενώ τα κόμματα υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίων Γ’ κατηγορίας. Περιορισμοί επέρχονται στη δυνατότητα δανεισμού με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση, που πλέον δεν θα μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος.

 

Στα… προαπαιτούμενα το σχέδιο χρηματοδότησης των κομμάτων

 

Δυνατότητα χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων απευθείας από επιχειρήσεις προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο θεσμικό πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα που επεξεργάζεται n κυβέρνηση και αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, καθώς περιλαμβάνεται και στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης. Μάλιστα, οι δωρεές αυτές προβλέπεται εκτός από δημόσιες, (σ.σ.: υπό την έννοια ότι τα στοιχεία των δωρητών θα αναρτώνται σε ειδική ιστοσελίδα μαζί με τις οικονομικές καταστάσεις των κομμάτων) να εκπίπτουν και από το φορολογητέο εισόδημα ιδιωτών και επιχειρήσεων.


Με το νέο πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα, σηματοδοτείται ο «απογαλακτισμός» των κομμάτων από το κρατικό χρήμα, που ούτως ή άλλως περιορίστηκε δραστικά λόγω κρίσης, επιχειρείται να τεθούν οι βάσεις για μεγαλύτερη διαφάνεια. Τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων αναλαμβάνει η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

Το σχέδιο είχε, σε σημαντικό του μέρος, ολοκληρωθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπ. Εσωτερικών (Γ. Μιχελάκης και οι γ.γ. Γ. Ιωαννίδης και Αγγ. Συρίγος) και πλέον τη σκυτάλη αναλαμβάνει ο νέος υπουργός Αργ. Ντινόπουλος. Βάσει αυτού, τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων αναλαμβάνει η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, που ήδη ελέγχει το «πόθεν έσχες» περίπου 45.000 υπόχρεων. Στις αρχικές σκέψεις ήταν να δημιουργηθεί μία νέα ανεξάρτητη αρχή, κάτι ωστόσο που προσέκρουσε στις αντιρρήσεις των κ. Αντ. Σαμαρά και Ευ. Βενιζέλου, που δεν ήθελαν την επιβάρυνση του Δημοσίου με μία ακόμη ανεξάρτητη αρχή. Στη διάθεση της Αρχής, ειδικά για το πολιτικό χρήμα, θα υπάρχει Εισαγγελέας Πρωτοδικών που θα μπορεί να ξεκινήσει άμεσα την ποινική δίωξη των παραβατών.


Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης, που σήμερα ανέρχεται στο 1,0201 τοις χιλίοις επί των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, αναμένεται να μειωθεί και τυπικά, ενώ βάση υπολογισμού δεν θα είναι τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του τρέχοντος έτους, αλλά τα πραγματοποιηθέντα της προηγούμενης χρονιάς. Πολιτικά στελέχη, απ’ όλους τους χώρους, σημειώνουν, πάντως, ότι τα ισχύοντα όρια χρηματοδότησης έχουν ήδη «καταπατηθεί» λόγω του πλαφόν που ετέθη στους σχετικούς κωδικούς του προϋπολογισμού με το Μεσοπρόθεσμο.


Το νέο πλαίσιο για το πολιτικό χρήμα

 

 

Με την κρατική χρηματοδότηση να φθίνει, το σχέδιο νόμου επιδιώκει να θέσει ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των πολιτικών κομμάτων και νομιμοποίησης της ιδιωτικής χρηματοδότησης προς αυτό.
Συγκεκριμένα, αυξάνονται τα όρια «χορηγιών» από ιδιώτες που σήμερα είναι 15.000 ευρώ για κόμματα και 3.000 ευρώ για υποψηφίους ενώ, πλέον, ρόλο χρηματοδότη μπορούν να έχουν και νομικό πρόσωπα. Η ιδιωτική χρηματοδότηση θα είναι με ονομαστικές καταθέσεις, αν και εξετάζεται να υπάρξει ένα όριο πάνω από το οποίο θα ταυτοποιούνται οι χρηματοδότες.
Αυτό εικάζεται ότι γίνεται για να καμφθούν οι ενστάσεις κυρίως του ΚΚΕ, που αρνείται την ταυτοποίηση όσων το ενισχύουν, αν και δημιουργεί και πάλι «παραθυράκι» για μαύρες χρηματοδοτήσεις μέσω, ενδεικτικά, κουπονιών.


Το σύνολο της διακίνησης εσόδων και εξόδων θα γίνεται από τραπεζικούς λογαριασμούς σε τράπεζες με έδρα την Ελλάδα (έως 3 για τα κόμματα, ένας για τους υποψήφιους).

Σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο (3023 του 2002), μέχρι σήμερα τα κόμματα υποχρεούνταν να εκτελούν μόνον το 80% των συναλλαγών τους μέσω τραπεζών, ενώ το σχετικό όριο για τους υποψήφιους έπεφτε στο 60%, ενώ πλέον κόμματα αλλά και συνδυασμοί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίων Γ’ κατηγορίας. Επίσης, η περίοδος ελέγχου των προεκλογικών δαπανών αυξάνεται σε 6 μήνες πριν από τις κάλπες, και όχι μόνο κατά την περίοδο μετά την προκήρυξη των εκλογών.


• Μείωση της κρατικής χρηματοδότησης προς κόμματα

• Έλεγχος οικονομικών κομμάτων και «πόθεν έσχες» πολιτικών από την Αρχή Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, χωρίς εμπλοκή βουλευτών

• Απαγόρευση χορήγησης δανείου με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση πέραν του ενός έτους

• Έσοδα – έξοδα μέσω τραπεζικών λογαριασμών για κόμματα και υποψηφίους

• Ιδιωτική χρηματοδότηση που θα εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα, μόνον με ονομαστικές καταθέσεις

• Αύξηση των σημερινών ορίων ιδιωτικής χρηματοδότησης 15.000 ευρώ για κόμματα και 3.000 για υποψήφιο βουλευτή

• Επέκταση της περιόδου ελέγχου των προεκλογικών δαπανών στους 6 μήνες πριν οπό την προκήρυξη εκλογών

• «Διαύγεια» που θα περιλαμβάνει τις πηγές χρηματοδότησης, τα ονόματα των ιδιωτών χρηματοδοτών, τους ισολογισμούς των κομμάτων, τις δηλώσεις «πόθεν έσχες» και τα πορίσματα των ελέγχων της Αρχής

• Απαγόρευση χορήγησης εισιτηρίων σε ετεροδημότες

• Δυνατότητα χρηματοδότησης κομμάτων και υποψηφίων και από επιχειρήσεις Η κρατική χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων (σε εκατ. ευρώ)

 

 

Προς «παραγραφή» τα θαλασσοδάνεια των κομμάτων

 

Αν και το νέο πλαίσιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, η τακτική των κομμάτων ως προς τη χρηματοδότηση τους έχει αποδειχθεί αμαρτωλή ενώ η μνήμη από την ασυλία προς τους τραπεζίτες είναι ακόμη νωπή.

 

Πρόκειται για μία σκανδαλώδη ενέργεια των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ να ψηφίσουν στα “μουλωχτά” και εν μία νυκτί τροπολογία, με την οποία χορηγήθηκε ποινική ασυλία στους τραπεζίτες για τα θαλασσοδάνεια, ύψους περίπου 270 εκατομμυρίων ευρώ, που έχουν χορηγήσει, με σχεδόν ανύπαρκτες εγγυήσεις, στα δύο μεγάλα κυρίως κόμματα

Και μετά από αυτήν την εξοργιστική ενέργεια οι ίδιοι βουλευτές ετοιμάζονται να ψηφίσουν ένα νέο πλαίσιο με το οποίο υποτίθεται ότι θα μπαίνουν αρχές και κανόνες στη χρηματοδότηση τους. Άλλωστε, η σκανδαλώδης τροπολογία, κατέληξε στα χέρια των οικονομικών εισαγγελέων προς διερεύνηση και ότι είχε προκύψει τόσο για τους υπεύθυνους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, όσο και για τα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας, σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

Εκτός λοιπόν, ότι τα κόμματα τα «παίρνουν» και μάλιστα «χοντρά» ψηφίζουν και υπέρ αυτών που παρατύπως και χωρίς καμία εγγύηση έδωσαν δανεικά και αγύριστα στα κόμματα. Τα δανεικά και αγύριστα, βέβαια, ήταν από τα χρήματα του ελληνικού λαού, καθώς οι ελληνικές τράπεζες προικοδοτήθηκαν με περισσότερα από 300 δις. ευρώ (με διάφορες μορφές).

 

Danioliptes.gr