Τον κώδωνα του κινδύνου για τα ναυτιλιακά δάνεια κρούει η ΕΚΤ, με τον πρόεδρό της Μάριο Ντράγκι να διαμηνύει πως θα κρατήσει σκληρή στάση.

 

Σύμφωνα με το Reuters, η Κεντρική Τράπεζα θεωρεί πως το μοντέλο που χρησιμοποιούν οι γερμανικές τράπεζες για τον υπολογισμό της αξίας των πλοίων είναι υπερβολικά αισιόδοξο, και εύλογο είναι το ερώτημα τι θα γίνει με αυτού του είδους τις καλύψεις σε μία περίοδο που ένας από τους βασικούς δείκτες μέτρησης (ο Baltic Dry Index) έχει υποχωρήσει 60% από την αρχή του έτους.

 

Με δικά μας λεφτά χτίζουμε τα πλοία, απαντούν οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με την εφημερίδα Ελευθεροτυπία. Σύμφωνα με τις αναφορές του διεθνούς πρακτορείου, που επικαλείται πηγές της ΕΚΤ, επικρατεί έντονος προβληματισμός καθώς κυρίως οι γερμανικές τράπεζες έχουν δανείσει για την κατασκευή και την αγορά πλοίων σε πολύ υψηλές τιμές, ενώ η αξία έχει υποχωρήσει δραματικά, με συνέπεια να έχουν υπερβεί το όριο ασφαλείας ακόμη και ισχυροί όμιλοι. Συγκεκριμένα, η Commerzbank έχει ένα χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών χορηγήσεων ύψους 13 δισ. ευρώ, η HSH Nordbank 20 δισ., ενώ η NordLB περί τα 16 δισ. ευρώ. Χαρτοφυλάκια στο «κόκκινο» και ανοίγματα δισ. ευρώ, που θα καλυφθούν εάν ανέβει η ναυλαγορά ή αν βάλουν νέα κεφάλαια οι τράπεζες.

 

Ομως στην ίδια αναφορά γίνεται λόγος και για δάνεια δισ. ευρώ, που έχουν χορηγήσει ολλανδικές και ελληνικές τράπεζες, μόνο που το ύψος τους είναι ασαφές (unclear). Παράγοντες του κλάδου θεωρούν αναπόφευκτη την εξέταση και της «ελληνικής παραμέτρου» του ζητήματος, καθώς είναι γνωστό πως και οι ημέτερες τράπεζες έχουν υψηλές δανειοδοτήσεις προς ναυτιλιακές και εφοπλιστές.

 

Σε μία παλαιότερη έκθεση (Petrofin Bank Research), το σύνολο των δανείων που είχαν χορηγηθεί προς την ελληνική ναυτιλία από ξένες και ημεδαπές τράπεζες είχε ανέλθει στα 51,2 δισ. ευρώ (το 2012 που ήταν η χειρότερη χρονιά της περιόδου 2007-2012), με τις ελληνικές να χορηγούν 9,8 δισ. ευρώ. Σημειωτέον, πως από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, Alpha Bank και Εθνική έχουν τις υψηλότερες χορηγήσεις (με την Alpha να ξεπερνά την ΕΤΕ μετά την απορρόφηση της Εμπορικής, που το 2012 είχε χαρτοφυλάκιο 1,93 δισ. ευρώ). Τραπεζικά στελέχη, στα οποία τέθηκε το ερώτημα εάν και σε ποιο βαθμό είναι καλυμμένα τα συγκεκριμένα δάνεια, βεβαίωσαν πως δεν τίθεται ζήτημα κάλυψης νέων κεφαλαίων. Ωστόσο θεωρούν πολύ «πονηρή» τη συγκυρία κατά την οποία εγείρεται ένα τέτοιο ζήτημα, θυμίζοντας πως το Βερολίνο εδώ και καιρό έχει στο στόχαστρο την ελληνική ναυτιλία, τους Ελληνες εφοπλιστές.

 

Κοινό μυστικό

 

Αλλωστε στην Ακτή Μιαούλη είναι κοινό μυστικό οι βλέψεις του γερμανικού νηογνώμονα (Germanischer Lloyd – ιδρύθηκε το 1867 στο Αμβούργο) κυρίως κατά του ελληνικού (Hellenic Register of Shipping – 1919 στον Πειραιά). Παραπέμπουν δε στα συχνά-πυκνά άρθρα των γερμανικών ΜΜΕ, ιδιαίτερα του «Spiegel». Ενδεικτικά, σημειώνουν πως πρόσφατα το γερμανικό έντυπο, προκειμένου να δικαιολογήσει το βαρύτατο πλήγμα που έχουν υποστεί οι Γερμανοί εφοπλιστές από την κρίση (χρέη, που καλούνται να πληρώσουν κυρίως οι γερμανικές τράπεζες), δημοσίευσε… αφήγημα για το φορολογικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία της ελληνικής ναυτιλίας. Το «Spiegel», υπό τον εύγλωττο τίτλο «οι Ελληνες παραγγέλνουν πλοία σαν να μην υπήρχε ποτέ κρίση στη ναυτιλία», σημείωνε πως μόνο στην αρχή του 2014 το κόστος για παραγγελίες καινούργιων και μεταχειρισμένων πλοίων ανερχόταν στα 5 δισ. ευρώ. «Τα χρήματα προέρχονται από τις δικές μας τσέπες» είχε απαντήσει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Βέβαια τα γερμανικά ΜΜΕ, όπως και το «Spiegel», ηθελημένα αγνοούν τους κανόνες του παιχνιδιού στη διεθνή ναυτιλία, που καθιστούν τους Ελληνες εφοπλιστές ισχυρούς (εκτοπίζοντας μάλιστα την Ιαπωνία), ελέγχοντας το 43% του ποντοπόρου στόλου της Ευρώπης. Το ελληνικό Lloyd αγοράζει όταν η ναυλαγορά είναι σε κάμψη και μεταπουλά όταν έρχεται η ανάκαμψη – αυτός είναι ο «χρυσούς κανών», σημείωνε «θαλασσόλυκος» εφοπλιστής της ποντοπόρου.

 

Ωστόσο το γεγονός πως το Βερολίνο και τα γερμανικά εφοπλιστικά συμφέροντα έχουν βάλει στο… μάτι την ελληνική ποντοπόρο κρατά σε ετοιμότητα τους εφοπλιστές και τις ενώσεις τους.

 

Το ότι η ΕΚΤ αποφασίζει να «στριμώξει» τις γερμανικές τράπεζες για τα… θαλασσοδάνεια που έχουν χορηγήσει χρήζει της αυξημένης προσοχής του Πειραιά και των επιτελείων των ελληνικών τραπεζών, και δη της Alpha Bank και της Εθνικής, συμπλήρωνε ο ίδιος εφοπλιστής.

 

Danioliptes.gr

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.