Σε ερώτηση που είχε κατατεθεί εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ από την βουλευτή Β΄ Αθήνας Φωτεινή Κούβελα προς το Υπουργό Οικονομικών, είχαν διαπιστωθεί η έλλειψη υποτυπώδους προστασίας από κατασχέσεις και πλειστηριασμού. Ακόμα, μέσω του επερχόμενου Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών, που προωθούν από κοινού Κυβέρνηση και ΤτΕ όλη η ευθύνη και η δικαιοδοσία των διαδικασιών αφήνεται στις Τράπεζες.
“Μοναδικός σκοπός της συγκεκριμένης δέσμης μέτρων ήταν η παροχή αρωγής, σκανδαλωδώς και για πολλοστή φορά στις Τράπεζες” σχολιάζει με σημερινή δήλωση της η βουλευτής. “Ο κ. Υπουργός είχε μεταξύ άλλων ερωτηθεί πώς προτίθετο να διευθετήσει τη διαχείριση των κόκκινων δανείων χωρίς να αφήσει στις τράπεζες την απόλυτη δικαιοδοσία, και σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προέβαινε προκειμένου να προστατευτούν οι δανειολήπτες από τις κερδοσκοπικές διαθέσεις των funds και των διοικήσεων των ελληνικών τραπεζών” σημειώνει η βουλευτής. Στις 18/8/2014 η απάντηση του Υπουργείου Οικονομικών ενημέρωσε για τις γενικές διατάξεις του κώδικα δεοντολογίας χωρίς να απαντάει επί της ουσίας στα ερωτήματα που του τέθηκαν, “όπως και είναι η προσφιλής πρακτική της Κυβέρνησης” σημειώνει η βουλευτής.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζει η βουλευτής, θεωρεί ότι το πρόβλημα της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους μπορεί να επιλυθεί μόνο με την ευθύνη της ίδιας της πολιτείας, που θα αναλάβει τη θεσμοθέτηση, εποπτεία και εφαρμογή ενός απλού, αποτελεσματικού, διαφανούς και κοινωνικά δίκαιου προγράμματος ρύθμισης των κόκκινων δανείων, προσαρμοσμένου στις ανάγκες διαβίωσης και τις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής των υποχρεώσεων των δανειοληπτών. Επομένως είναι επιτακτική η δημιουργία ενός ενδιάμεσου δημόσιου, κοινωνικά ελεγχόμενου, φορέα διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους, που να λογοδοτεί μέσω της πολιτείας στην ίδια την κοινωνία. Με την από 27/8/2014 δημοσίευση σε ΦΕΚ του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών (Β 2289) οι προβλέψεις μας επιβεβαιώθηκαν πως αυτό που υλοποιείται από την ΤτΕ και την Κυβέρνηση είναι ακόμα μια προσπάθεια στήριξης των Τραπεζών, άλωσης της ιδιωτικής περιουσίας και όχι ανακούφισης των δανειοληπτών μέσω της διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Έτσι στον Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών δεν υπάρχει διάκριση αρμοδιοτήτων, καθώς οι Τράπεζες ελέγχουν τον εαυτό τους, ορίζουν κρίνουν και επικρίνουν. Και ενώ ο στόχος θα έπρεπε να είναι η προστασία του δανειολήπτη βλέπουμε να εγκαθιδρύεται ένα καθεστώς όπου ο κάθε δανειολήπτης θα διαπραγματεύεται κατά μόνας με τη τράπεζα. “Και ενώ φαίνεται πως έχουν προσδιοριστεί οι όροι «Εύλογες Δαπάνες Διαβίωσης» και «Συνεργάσιμος Δανειολήπτης», μήπως θα έπρεπε επιτέλους να προσδιοριστούν και οι όροι «Εύλογα Κέρδη Τραπεζών» και «Συνεργάσιμος Τραπεζίτης» λέει η βουλευτής;
Θέμα: «Ανάλγητη η συμπεριφορά των τραπεζών απέναντι στους δανειολήπτες και μετά τη δημοσιοποίηση του κώδικα δεοντολογίας και τη θεσμοθέτηση του πλαισίου διαχείρισης των κόκκινων δανείων (ΦΕΚ 1582/2014)»
Όπως έχουμε εγκαίρως καταδείξει και σε προηγούμενη ερώτηση προς τον κύριο Υπουργό των Οικονομικών (Αρ.542, 27/06/2014), το πλαίσιο που εγκρίθηκε για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων από την ΤτΕ και το Υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο δεν προσαρμόζεται στις πραγματικές δυνατότητες και ανάγκες των δανειοληπτών αλλά τους αφήνει απροστάτευτους και δίνει στις τράπεζες την δικαιοδοσία να επιβάλλουν ασύδοτα τις επιλογές τους με τον άτεγκτο και ψυχρό τρόπο του αρπακτικού. Μέσω μιας επιμελώς συγκαλυμμένης αλλά στην πραγματικότητα στυγνής εκμετάλλευσης της αδυναμίας των εξαθλιωμένων δανειοληπτών οι τράπεζες θα επιτύχουν την εμφάνιση των κόκκινων δανείων ως εξυπηρετούμενων και επαρκώς διασφαλισμένων, μειώνοντας τις ζημιές τους, ενόψει και των αναμενόμενων νέων stress tests από την ΕΚΤ.
Συγκεκριμένα, εμφανίστηκαν πλείστες περιπτώσεις ανεξήγητων απορρίψεων αιτημάτων ρύθμισης, και μάλιστα σε ανέργους. Έγιναν επίσης προσπάθειες δέσμευσης και άλλων ακινήτων ως διασφάλιση για δάνειο κανονικά εξυπηρετούμενο, ενώ σε άλλες περιπτώσεις τέθηκαν εκβιαστικοί όροι για ρύθμιση καταναλωτικών δανείων, που αφορούσαν σε προσκόμιση διασφαλίσεων, οι οποίες δεν ανήκαν στους δανειολήπτες αλλά σε συγγενικά τους πρόσωπα. Ακόμη πληροφορηθήκαμε και για ενέργειες αφαίρεσης χρηματικών ποσών από λογαριασμούς ταμιευτηρίου για εξόφληση δανειακών απαιτήσεων, χωρίς τη συναίνεση των δανειοληπτών.
Η ενεργοποίηση λοιπόν του κώδικα δεοντολογίας της ΤτΕ για την διαχείριση των «κόκκινων δανείων» όχι μόνο δεν προσφέρει καμιά ουσιαστική ανακούφιση ή διευκόλυνση στους υπερχρεωμένους δανειολήπτες, που δοκιμάζονται από την καταστροφική λιτότητα, αλλά τους υποχρεώνει να υποτάσσονται στις απαιτήσεις των τραπεζών, αφού δεν υπάρχει μια ανεξάρτητη αρχή ή ένας δημόσιος φορέας διαχείρισης των δανείων, που θα μεσολαβεί μεταξύ των τραπεζών και των δανειοληπτών, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αρχή της ίσης και δίκαιης μεταχείρισης και η προστασία των αδύναμων δανειοληπτών μέσω της εμπέδωσης κοινωνικών κριτηρίων. Η διαδικασία εύρεσης των δανειοληπτών που έχουν την δυνατότητα αποπληρωμής των δανείων τους αλλά επιχειρούν να επωφεληθούν από τις ρυθμίσεις δεν πρέπει και δεν μπορεί να γίνεται εις βάρος των μη εχόντων τη δυνατότητα και εξαθλιωμένων πολιτών. Τέλος δεδομένου ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ανακεφαλαιοποιηθεί με χρήματα τα οποία έχουν εγγραφεί στο Δημόσιο Χρέος, και τα οποία επιβαρύνουν τους φορολογούμενους, είναι υποχρέωση της κυβέρνησης της ΤτΕ και των διοικήσεων των τραπεζών να επιδιώξουν κοινωνικά βιώσιμη λύση και όχι να βαρύνουν περαιτέρω την χειμαζόμενη ελληνική κοινωνία.
Επειδή όλες αυτές είναι ακραίες συμπεριφορές και αποδεικνύουν ότι οι δανειολήπτες έχουν γίνει έρμαια στις εκβιαστικές πρακτικές των τραπεζών
Επειδή η κοινωνική και ανθρωπιστική κρίση, που έχει επιφέρει η λιτότητα, δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως νέο πεδίο κερδοφορίας της ολιγαρχίας
Επειδή οι δανειολήπτες δεν πρέπει να παραμένουν έκθετοι απέναντι στα εκβιαστικά διλήμματα των τραπεζών, που δυστυχώς διατηρούν τον απόλυτο έλεγχο στη διαχείριση των δανείων
Επειδή ο έλεγχος της Τράπεζας της Ελλάδος δεν πρέπει να περιορίζεται στο αν υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία και οι δομές στις τράπεζες για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων ή αν τηρούνται οι διαδικασίες, που περιγράφονται στο πλαίσιο, που εγκρίθηκε, αλλά και αν οι ρυθμίσεις, που προτείνονται, προσαρμόζονται στις πραγματικές δυνατότητες των δανειοληπτών
Επειδή το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει ανακεφαλαιοποιηθεί με Δημόσιο Χρήμα και η κυβέρνηση οφείλει να ασκεί έλεγχο στον τρόπο λειτουργίας των τραπεζών
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Με ποιο τρόπο σκοπεύουν να προσφέρουν πραγματική προστασία στους αδύναμους οικονομικά δανειολήπτες και να επιβάλλουν στις τράπεζες να προσαρμόζουν τις απαιτήσεις τους στις πραγματικές δυνατότητες των δανειοληπτών για την αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους;
2. Θα θεσμοθετήσουν έναν δημόσιο ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης ιδιωτικού χρέους;
3. Θα επιβάλουν στις τράπεζες να μην κατάσχουν καταθέσεις και να μην εκβιάζουν για τη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων των δανειοληπτών για τη διασφάλιση των δανείων τους;
4. Θα παραταθεί και πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2014 η νομοθετική προστασία της πρώτης κατοικίας δεδομένης της συνεχιζόμενης και εντεινόμενης οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης;
5. Τι θα κάνει η κυβέρνηση για να μην επιτραπούν οι κατασχέσεις κατοικιών πολυτέκνων, τριτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών που τα ενήλικα μέλη τους είναι άνεργα ή έχουν εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας; Προτίθεται η κυβέρνηση να φέρει νομοθετική ρύθμιση για το θέμα αυτό;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Κούβελα Φωτεινή
Αθανασίου Νάσος
Αμανατίδης Γιάννης
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Αυλωνίτου Ελένη
Βαμβακά Ευγενία (Τζένη)
Βαρεμένος Γιώργος
Βούτσης Νίκος
ΓαΪτάνη Ιωάννα
Γεωργοπούλου-Σαλτάρη Έφη
Δερμιτζάκης Κωνσταντίνος
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζαχαρίας Κώστας
ΖεΪμπέκ Χουσεΐν
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Κανελλοπούλου Μαρία
Καρά Γιουσούφ Αιχάν
Κατριβάνου Βασιλική
Καφαντάρη Χαρά
Κοντονής Σταύρος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κυριακάκης Βασίλης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαλάκης Νίκος
Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Ουζουνίδου Ευγενία
Πάντζας Γιώργος
Πετράκος Θανάσης
Σταθάκης Γεώργιος
Σταθάς Γιάννης
Σταμπουλή Αφροδίτη
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Χατζησοφιά Άννα
Danioliptes.gr με πληροφορίες avgi.gr
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.